Selasa, 30 Disember 2008

TERBUKTI UMNO PARTI HIPOKRIT !!! - Malaysiakini


Tahniah kepada aktivis yang menyertai himpunan aman membantah kekejaman rejim Israel ke atas Palestin di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat tengah hari tadi.

Himpunan yang dikepalai Naib Presiden PAS, Mohammad Sabu itu bermula pada jam 11.30 pagi dengan peserta berhimpun di hadapan Bangunan Tabung Haji.

Turut hadir ialah, Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub; Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli; AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi; ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo Lo Mohd Ghazali; wakil Jemaah Islah Malaysia (JIM); wakil mahasiswa Islam dan beberapa NGO tempatan.

Persoalannya, dimanakah pemimpin2 dan penyokong UMNO yang lain ?? Jika di Melaka mereka lebih sibukkan mem[perjuangkan isu babi daripada membela nasib umat Islam di Palestin yang dibedil oleh puak kufar Israel Laknatullah. Bagi saya, UMNO merupakan parti yang hipokrit begitu juga dengan para pemimpinnya. Islam yang mereka canang selama ini hanyalah untuk kepentingan mereka dan bukan untuk kepentingan sejagat. Lihat sahajalah kes hudud mereka antara parti yang begitu kuat menentang perlaksanaan hukum Allah walhal mereka ini semua beragama Islam. Mereka juga sanggup menakutkan non muslim daripada tampil ke hadapan untuk memberi penjelasan..Kesimpulannya, jika benar UMNO mahukan Islam di Malaysia ini dah lama mereka bawa....

UMNO KEMBALI KEPADA ISU LAPUK - Malaysiakini

UMNO sekarang semakin ketandusan isu. Jika sebelum ini isu hudud menjadi santapan istimewa kini isu dosa pahala menjadi mainan mereka seterusnya. Isu ini mereka mula mainkan ekoran kenyataan TGNA yang dikatakan menimbulkan semula soal pahala dan dosa ketika mengingatkan pengundi supaya memilih calon Pas akan mendapat pahala dan menempah dosa jika memilih Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

Klik disini untuk melihat berita ini.

Bagi saya, ini merupakan salah satu propaganda jahat yang dimainkan media yang dikuasai oleh BN..Bagi insan yang cerdik pandai pastinya tidak akan terpengaruh dengan mainan bodoh UMNO dan kroninya..Hanya balasan dari Allah sebagai ganjaran untuk mereka ini yang suka memutar belitkan kenyataan..

SALAM KEMBALI

Lama rasanya saya berhenti menaip di blog ini.. Insya-Allah dengan kekuatan yang diberikan saya akan meneruskan aktiviti menaip di blog ini..kini silembiks sudah kembali

Khamis, 4 Disember 2008

Wan Farid hampir pasti calon BN - Malaysiakini

Jawatankuasa penyelaras Umno bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Buruk dan Ladang sebulat suara menyokong Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Kuala Terengganu.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat kedua-duan DUN tersebut semalam.

wan ahmad farid salleh interview 041007 pointBatu Buruk dan Ladang adalah antara empat DUN dalam parlimen Kuala Terengganu. Dua lagi ialah Wakaf Mempelam dan Bandar.

Dalam mesyuarat tersebut, Batu Buruk diwakili oleh timbalan ketua Umno bahagian, Mohd Sabri Alwi manakala Ladang diwakili oleh naib ketua bahagian, Datuk Wan Hisham Wan Salleh.

Kerusi parlimen tersebut kosong ekoran kematian penyandangnya Datuk Razali Ismail yang juga timbalan menteri pelajaran, Jumaat lalu.

Menurut sumber-sumber, dalam mesyuarat tersebut, mereka sebulat suara mencalonkan Wan Ahmad Farid yang juga timbalan menteri dalam negeri, sebagai calon bagi pilihanraya kecil tersebut.

'Pegang jawatan'

Sementara itu, Umno bahagian difahamkan akan menyenaraikan tiga nama untuk dipilih sebagai calon BN dalam pilihanraya kecil tersebut.

Ketiga-tiga nama tersebut merupakan mereka yang memegang jawatan di peringkat Umno bahagian.

Selain Wan Ahmad Farid, difahamkan dua lagi calon yang ingin disenaraikan termasuklah Mohd Sabri dan ahli jawatankuasa bahagian, Senator Datuk Roslan Awang Chik.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Wan Ahmad Farid berkata, Umno bahagian akan bermesyuarat 9 Disember ini untuk memutuskan senarai itu untuk diserahkan kepada Umno negeri.

Katanya, calon yang tidak berjawatan dalam Umno bahagian sukar mendapat sokongan parti dan pengundi.

"Orang yang hendak menjadi calon mesti mendapat sokongan daripada parti dan rakyat untuk menang dalam pilihanraya.

'Peluang BN cerah'

"Pengundi Kuala Terengganu ini lain sedikit, mereka hendak orang yang ada jawatan dalam bahagian," katanya.

Wan Ahmad Farid menambah, Umno negeri akan menyerahkan nama tersebut kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk keputusan muktamad.

Katanya lagi, peluang BN untuk mengekalkan kerusi parlimen tersebut adalah cerah.

Beliau berkata, ini kerana PAS kini berada dalam dilema untuk memilih calon yang sesuai.

"Kini ada dua kumpulan dalam PAS iaitu Erdogan dan bukan Erdogan. Kalau pilih calon kumpulan Erdogan, pengundi atas pagar susah menyokong mereka.

"Jika memilih calon bukan kumpulan Erdogan, pengundi yang menyokong PKR tidak akan menyokong calon tersebut," katanya.

Rabu, 3 Disember 2008

Gempar !!, Gambar Kepala Babi Di Surau - Malaysiakini

Isu babi di melaka semakin hangat diperkatakan. Sebelum ini kecoh isu kaki babi ditanam di sebuah pantai di Melaka, kemudian kepala babi pula digantung di rumah salah seorang AJK UMNO dan kini babi yang dulunya banyak terdapat di Kawasan Masjid Tanah sudah berada di salah sebuah surau di Dun Sungai Rambai tetapi dalam bentuk dan suasana yang berbeza.Walaupun sudah diberikan teguran beberapa kali tetapi pengurusan surau yang berfahaman Islam Hadhari mengambil enteng terhadap teguran yang diberikan. Kejadian ini berlaku disalah sebuah surau di DUN Sungai Rambai yang diwakili oleh orang kuat Datuk Ali Rustam iaitu YB Hasan Rahman.

Dibawah ini saya lampirkan 3 keping gambar untuk tatapan pengunjung sekalian. Jadi pengunjung sekalian dapat menilai sejauh mana kejahilan yang ada pada jemaah ditempat ibadat terbabit.


p/s : tak mustahil lepas ni babi hidup pula akan ber'jemaah' di surau yang tidak diimarahkan oleh penduduk kampung

sumber : Al Amin

Selasa, 2 Disember 2008

Benarkah Nenek Maimon Mahu Bertanding Di dalam PRK Kuala Terengganu ?? - Malaysiakini

Info ini saya perolehi dari blogger kacang hijau. Wallahualam sama ada ia sahih atau tidak tetapi sepanjang saya mengenali blogger kacang hijau biasanya maklumat yang diperolehinya adalah sahih dan tidak dapat disangkal lagi..

Berikut saya mengambil artikel ini daripada blog beliau berkenaan isu nenek Maimun yang dikatakan mahu bertanding buat kali ke 2 di Parlimen Kuala Terengganu..

Dosa jika tidak bertanding
Posted on 2 DEC,2008

KUALA TERENGGANU - Maimun Yusof, 89, bercadang untuk bertanding buat kali kedua pada pilihan raya kecil untuk kerusi Parlimen Kuala Terengganu, ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Warga emas yang memerlukaan tajaan untuk bertanding itu berkata dia berasa bersalah jika tidak bertanding demi agama dan bangsa.

Parti-parti politik yang ada sekarang telah bercampur-aduk dan semuanya macam komunis, tambahnya.

Pilihan raya kecil bagi kerusi P.36 Kuala Terengganu akan diadakan berikutan kematian Timbalan Menteri Pelajaran merangkap anggota Parlimen Kuala Terengganu Datuk Razali Ismail pada Jumaat lalu.

p/s:Andaikata nenek Maimum akan bertanding siapa agaknya yang akan support beliau. Terbaru Parti AKIM pun juga menyatakan pendirian akan bertanding PRK kecil ini. Bagi saya masalah ini perlu dipandang serius ekoran atas faktor undi nenek Maimun lah yang mengakibatkan Bang Mat berputih mata dalam PRU 12..

Pak Lah Yakin BN Menang PR Kecil Di Kuala Terengganu - Malaysiakini

Tinggi sungguh keyakinan Pak Lah dan saya merasakan keyakinan beliau tentu mengatasi ketinggian Gunung Everest. Jika Pak Lah hanya merumuskan keputusan PRU lalu sebagai satu keyakinan bahawa BN akan mempertahankan kerusi tersebut bagi saya ia satu tindakan yang silap.

Benar situasi politik pada setiap negeri berbeza tetapi jika kita melihat gelombang PRU 12 baru-baru ini sepatutnya ia menyedarkan Pak Lah daripada bermimpi bukannya dengan mengeluarkan kenyataan yang tidak berakal. Mungkin Pak Lah tidak melihat mahupun membaca situasi politik di Terengganu. Lihat sahaja keputusan untuk PRU 11 dan 12. PAS yang meletakkan calon untuk menentang calon BN berjaya mengecilkan jumlah majoriti undi. Jadi bagi saya keputusan tersebut masih lagi 50-50.

Kita tidak tahu selepas ini penipuan yang macam mana akan dilakukan oleh parti BN untuk menentang PR dalam PRK ini. Lihat sahaja PRK di Permatang Pauh, walaupun UMNO tahu yang DSAI tetap akan menang dengan majoriti yang besar tetapi UMNO tetap melaksanakan kerja keji mereka. Untuk itu kita sama-sama lihat berapa banyak wang yang akan dibanjirkan di Kuala Terengganu..Adakah jumlah wang yang dibanjirkan sama dengan limpahan air banjir yang kini melanda di Terengganu....Bukan saya hendak menghina rakyat Terengganu tetapi saya mahu semua melihat kejelikan kelakuan UMNO di Terengganu selepas ini...

Pak Lah Marah, Harga Minyak Turun Tapi Harga Barang Tak Turun - Malaysiakini

Petrol RON97 dikurangkan daripada RM2 seliter kepada RM1.90 seliter, petrol RON92 pula dikurangkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter manakala diesel dikurangkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter.

Tapi kita masih lagi ternanti-nanti bila agaknya harga barang akan turun. Adakalanya naik menyampah bila ditanya, acapkali jawapan yang sama diberi dimana pihak pembekal tak mahu menurunkan harga dan sebagainya.

Pak Lah dan menteri kabinetnya tak habis-habis melalak siang malam meminta agar harga barang diturunkan...Alooo bro, kalo setakat melalak macam ni saya pun bole bikinla....best pulak baca kenyataan Pak Lah dalam Utusan Meloyar tadi dimana beliau menyebut “Dulu kalau harga minyak naik, pandai-pandai pula naikkan (harga barangan), tapi bila turun, tak pula turun-turun harganya. Inilah satu (masalah) kebiasaan yang dihadapi rakyat,”
. Ini pun satu hal juga, dalam isu ini Pak Lah sepatutnya yang menjawab persoalan ini. Siapa yang cari penyakit pada awalnya ??? Kini peniaga pula disalahkan....Saya rasa Pak Lah mungkin dah nyanyuk agaknya....

Untuk ini yang menjadi mangsa siapa kalau bukan pengguna..Mahu diboikot tak boleh coz barang tersebut merupakan barang keperluan...cuma harapan dapat diletakkan kepada peniaga dan Pak Menteri agar dapat memainkan peranan masing-masing...cukupla penderitaan yang ditanggung selama ini.....

Jumaat, 28 November 2008

Minta Maaf Sangat-Sangat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Atas sebab musabab yang tidak dapat dielakkan, blog ini terpaksa berehat seketika. Bukan untuk menutup terus tetapi atas komitmen dan keutamaan yang perlu dilaksanakan menyebabkan saya gagal memperuntukkan masa yang sewajarnya kepada blog ini.

Insya-Allah saya masih beristiqomah sebagai blogger cuma saya memerlukan masa seminggu untuk menyelesaikan kerja saya. Jika tiada aral yang melintang insya-Allah blog ini akan kembali aktif seperti biasa pada minggu hadapan.

Terima kasih diatas sokongan yang kalian berikan kepada blog ini. Segala teguran dan pandangan sangat saya alu-alukan.

Salam perjuangan dari saya untuk semua..

si lembik_s

Jumaat, 21 November 2008

Satu Lagi Projek 'KERA'jaan Barisan Nasional Melaka, Jeti RM 3 Juta Runtuh - Malaysiakini


Beginilah cara Kerajaan Barisan Nasional Melaka melaksanakan kerja. Entah mana silapnya jeti yang bernilai RM 3 juta runtuh akibat dipukul ombak ketika air pasang besar melanda beberap hari lalu.

Keadaan itu juga mengakibatkan harapan 50 nelayan hancur lebur yang mahu kerja pembinaan pembinaan itu siap mengikut jadual.

Kejadian ini berpunca daripada kesilapan pemaju yang gagal melaksanakan pembinaan mengikut spesifikasiyang ditetapkan, hingga menyebabkan jeti yang dibina diatas tanah mendap tidak kukuh lalu runtuh apabila dipukul ombak.

Persoalannya, kenapa pihak pemaju tidak melakukan kajian yang lebih terperinci sebelum melaksanakan sesuatu kerja dan adakah pemaju yang dipilih merupakan pemaju yang ber'level' 'cokia' ataupun jenis tangkap muat ataupun yang lebih penting siapa yang memilih pihak pemaju ini untuk projek jeti tersebut..??

Jika amalan ini berterusan alamatnya jeti Serkam ini bakal menerima nasib yang serupa sepertimana dialami projek pembinaan makmal komputer di sekolah yang kerap runtuh sebelum ini. Ini baru runtuh, takut dimasa akan datang jeti ini pula bakal meragut nyawa manusia kelak.....Harap ada tindakan yang segera dilakukan tambahan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) juga ada kaitan dengan projek ini...

Inilah Rafidah Aziz, Cakapnya Memang Tidak Boleh Dipercayai - Malaysiakini

Jika benar Rafidah masih mahu mengekalkan jawatan sebagai Ketua Wanita janganlah menggunakan pelan peralihan kuasa sebagai alasan. Sejak bila Rafidah yang sebelum ini digelar sebagai 'Wanita Besi' kini telah berubah menjadi 'Wanita pengecut' ??. Jadi sudah terbukti yang Rafidah memang sudah memasang niat dari awal untuk mengekalkan kerusi panas Wanita UMNO.

Saya mengambil sedikit ayat yang diungkap oleh Rafidah dan saya rasa semua sedia maklum serta jelas akan maksud sebenar Rafidah. Sila baca dibawah :-

'Jika "dipercepatkan" kepada Mac, ia juga bererti bahawa saya dipaksa menyerahkan jawatan ketua secara bulat-bulat, dengan Shahrizat menang tanpa bertanding. '

'Ini menidakkan hak dan kemahuan 117 bahagian yang telah mencalonkan saya untuk pegang jawatan hingga Jun 2009.'

Nampaknya sudah jelas yang semua ini adalah agenda Rafidah. Jadi saya rasa semua pembaca faham bukan politik yang dimainkan oleh Rafidah. Bagi saya ini merupakan kejayaan pertama Rafidah cuma saya merasakan beliau dalam proses mengatur strategi bagaimana hendak menewaskan Shahrizat yang kini sudah memperolehi sokongan yang lebih ramai berbanding beliau. Tempoh masa 4 bulan dari sekarang macam-macam boleh berlaku dan saya ramalkan yang Rafidah berjaya menewaskan Shahrizat dan Shahrizat bakal menerima nasib sepertimana yang timpa oleh Zaharah Sulaiman sebelum ini..Tak percaya ker ?? lu tengoklah sendiri...tetapi kena ingat, realitinya inilah politik jika anda berada dalam UMNO...

Alahai....Jahilnya Zahid Hamidi - Malaysiakini

Saya tertarik dengan isu yang dibawa oleh sahabat Angkasnuri berhubung dengan isu Solat Jumaat. Berita ini juga telah di'sensasikan' oleh Akhi Sofi di blog beliau. Bukan hendak mempertikaikan keimanan sesiapa, tetapi semua sedia maklum terutama kaum Adam yang beragama Islam bahawa hukum Solat Jumaat ialah Fardhu ain, makna kata ia wajib dilaksanakan jika tiada masalah uzur. Maybe sahabat-sahabat lain boleh mengetengahkan lagi isu ini.

Tetapi Zahid Hamidi berbeza pula pandangannya. Baliau yang beragama Islam sepatutnya berfikir akan masalah ini sebaliknya bukan melenting dan mempertikaikan keimanaan RPK. Soal itu biar Allah yang tentukan tetapi sebaliknya dalam isu ini Zahid Hamidi perlu membuat satu anjakan agar perkara ini tidak berulang di masa akan datang serta maruah orang Islam juga terbela. Kena ingat, tahanan ISA semuanya ditahan tanpa bukti...jadi siapa yang mahu tanggung semuanya....

sumber dari Angkasnuri



Imam Samudra,Mukhlas dan Amrozi sedang mendengar Khutbah


Datuk Zahid Hamidi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri melenting bila Raja Petra Kamarudin mempertikaikan prosedur tahanan ISA beragama Islam yang tidak dibenarkan sembahyang Jumaat.

Beliau berkata, solat Jumaat memang tidak diizinkan bagi tahanan ISA dan janganlah sesiapa memberi alasan untuk mempetikaikannya.

Saya tak bercadang nak mempertikaikannya tetapi cuma sekadar hendak berkongsi bahawa 3 orang pengebom Bali iaitu Amrozi, Mukhlas dan Imam Samudra yang dijatuhkan hukuman mati baru-baru ini pun masih lagi dibenarkan sembahyang Jumaat dan sembahyang raya sementara menanti tarikh pelaksanaan hukuman mati dilakukan.

Terkini : Shahrizat VS Rafidah Mac 2009 - Malaysiakini

Akhirnya Rafidah bakal mendapat tentangan dari naibnya sendiri iaitu Shahrizat dalam perebutan jawatan Ketua Wanita UMNO Malaysia. Rata-rata ramai sudah menjangkakan bahawa Shahrizat akan membuat keputusan yang luar dari dugaan Rafidah.

Tahniah diatas keberanian anda Shahrizat. Tetapi dalam situasi ini ada bermacam-macam kemungkinan boleh berlaku, dimana :-

1. Jarak masa yang perhimpunan Agung UMNO yang terlalu panjang dimana ia akan diadakan pada bulan Mac 2009. Tidak mustahil para perwakilan yang sebelum ini menyokong Shahrizat akan berpaling tadah jika Rafidah melaksanakan 'plan' susulan.

2. Masalah politik wang juga boleh mengakibatkan Shahrizat tersungkur. Tambahan Rafidah dengan isu politik wang sudah menjadi darah dagingnya. Lihat sahaja isu AP sebelum ini. Berapa banyak keuntungan beliau kaut melalui isu AP sahaja....

3. Jika Rafidah masih bertegas dengan plan peralihan kuasanya, beliau pasti berusaha merangka strategi seterusnya. Saya pasti Rafidah masih lagi bernafsu untuk terus bernafas di dalam politik UMNO, serta memastikan beliau ditempatkan semula di dalam kabinet Malaysia.

Ini sekadar 'kemungkinan' dari saya. Tetapi jika perhimpunan Agung UMNO diadakan pada hujung tahun ini saya merasakan karier politik Rafidah mungkin sudah berkubur awal ini berikutan lebih 100 bahagian menyokong Shahrizat bertanding jawatan ketua Wanita Umno.

Sekurang-kurangnya lima negeri memberi sokongan penuh kepada Shahrizat untuk mencabar penyandang Rafidah dan sebahagian bahagian yang mencalonkan Rafidah pun kini beralih sokongan kepada Shahrizat. Apa2hal kita tunggu kisah selanjutnya, tambahan pula Pak Lah sudah mula bersuara untuk menyelesaikan kemelut yang melanda keatas makcik-makcik ni...

Khamis, 20 November 2008

Beranikah Shahrizat ?? - Malaysiakini

Berani atau tidak kita nantikan bersama keputusan Shahrizat hari ini ( Khamis - 20 Nov 2008 ). Kita lihat sejauh mana keberanian Shahrizat, adakah beliau akan menjadi seperti si Jebat di dalam cerita Laksmana Hang Tuah atau sebaliknya. Jika menurut akhbar portal Malaysiakini, Shahrizat berkemungkinan akan mengumumkan yang beliau bersedia bertanding menentang Rafidah bagi jawatan Ketua Wanita UMNO. Tambahan pula beberapa bahagian dan negeri yang sebelum ini mencalonkan Rafidah sudah berpaling tadah dan kini memihak kepada Shahrizat.

Jadi atas faktor inilah yang menyebabkan Shahrizat berani bersuara. Syabas Shahrizat diatas keberanian anda walaupun berkemungkinan anda bakal kehilangan kuasa, tetapi keberanian yang sebeginilah yang dicari. Alangkah bagusnya jika keberanian ini diterapkan di dalam perjuangan Islam. Tentu Shahrizat boleh dipanggil sebagai srikandi Islam...

p/s : Saya dah macam wanita UMNO pulak, asyik citer pasal depa jer..he he he

Tak Pasal-Pasal Raihan, Rabbani, Hijjaz Jadi Mangsa - Malaysiakini

Ekoran 'Sajak Kematian' yang memuatkan aksi mayat menerima azab kubur, yang menjadi kontroversi selepas ditayangkan kepada murid sekolah rendah, tempiasnya turut dirasai oleh kumpulan nasyid popular tanahair seperti Raihan, Rabbani dan Hijjaz.

Hairan sungguh saya, Setelah lebih 10 mereka berkecimpung di dalam bidang seni suara kenapa baru sekarang media hendak mengungkit penglibatan mereka di dalam Al-Arqam. Tak habis-habis lagi ker menganggu periuk nasi orang. Memang sudah menjadi tanggungjawab mereka menjalankan tugas tetapi laksanakan tugas secara berhemah, tak pasal2 disebabkan isu ini mereka terpaksa mengeluarkan
statement bagi menafikan yang mereka terlibat dengan kegiatan Al-Arqam.

Entah hapa-hapa entah media Malaysia ni. Yang dibincangkan ialah isu 'Sajak Kematian' tetapi kumpulan nasyid ini pula yang menjadi mangsa. Tak paham cerita sebenar kot agaknya. Harap lepas ni media jangan dok serbu tak tentu pasal..nanti tak pasal2 jadi macam
wartawan Melodi dalam kes baru-baru ini...

Rabu, 19 November 2008

Rafidah Mula Dilanda Tekanan - Malaysiakini

Isu Wanita UMNO semakin meruncing dimana Pak Lah terpaksa hadir untuk menyelesaikan kemelut yang melanda. Untuk pusingan seterusnya saya dapat lihat giliran Rafidah menerima tekanan.

Rafidah yang bertegas dengan pelan peralihan kuasanya pada jun 2009 dinasihatkan oleh Wanita UMNO Sabah agar mencontohi Pak Lah yang sanggup mempercepatkan peralihan kuasanya dari tahun 2010 kepada Mac 2009.

Tekanan kepada Rafidah yang kononnya digelar 'wanita besi' (bagi saya ia sudahpun berkarat) semakin berganda ekoran Wanita UMNO Pulau Pinang tidak bersetuju dengan pelan peralihan kuasa yang dicanang Rafidah.

Pendekkan cerita, hampir semua negeri sudah muak dengan karenah Rafidah yang sengaja melambatkan pelan peralihan kuasa. mereka semua sudah sedar bahawa akibat pelan peralihan kuasa inilah mengakibatkan pergerakan Wanita UMNO semakin bergolak. Justeru itu, saya merasakan agar elok sahajalah Rafidah ini mengundurkan diri dari pergerakan Wanita UMNO. Cukuplah dengan kerja bodoh yang beliau lakukan selama ini. Sepatutnya dah saat-saat hendak mengundurkan diri biarlah diri tu dikenang bukannya dihina dan dicerca oleh pelbagai pihak..itupun tak bole pikir ker ???

Ikhlaskah PLUS Membantu Pengguna Lebuhraya ?? - Malaysiakini

Terima kasih saya ucapkan kepada PLUS diatas diskaun yang diberikan kepada pengguna lebuhraya, tetapi bagi saya kaedah yang PLUS laksanakan sungguh tidak praktikal bagi pandangan peribadi saya. Bukan tidak bersyukur tetapi sebaliknya ianya hanya memberi keuntungan kepada sebilangan kecil pengguna lebuhraya dan kemungkinan kemalangan jalanraya akan meningkat berikutan kadar diskaun tersebut bermula pada jam 12 tengah malam sehingga jam 7 pagi.

Berikut adalah kenyataan dan pandangan dari sebilangan pengguna berhubung dengan isu ini. Harap selepas ini pihak PLUS dapat celik mata dalam isu ini. Cuma dari saya, jika benar mahu membantu pengguna lebuhraya, biarlah ikhlas..bukan mengemukakan syarat2 sedemikian rupa...

Diskaun PLUS tidak praktikal? - Utusan Meloyar

IPOH 18 Nov. - Orang ramai menyifatkan tawaran diskaun tol 10 peratus kepada pengguna kenderaan ringan yang melalui Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) antara pukul 12 tengah malam hingga 7 pagi sebagai tidak praktikal.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, rata-rata orang ramai yang ditemui menganggap langkah PLUS itu tidak memberi kesan kepada keseluruhan pengguna.

Seorang pekerja swasta, Zulkifli Razali, 39, berkata, sekiranya PLUS benar-benar ingin menurunkan kadar tol, ia tidak sewajarnya untuk waktu tertentu sahaja.

''Saya rasa apa yang dilakukan oleh PLUS ini agak pelik. Kalau hendak turun bayaran tol, turunkan terus, tak payah kira siang atau malam," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

PLUS hari ini mengumumkan semua pengguna kenderaan ringan yang melalui lebuh raya PLUS antara pukul 12 tengah malam hingga 7 pagi akan menikmati 10 peratus diskaun tol.

Diskaun itu merupakan salah satu insentif yang diperkenalkan melalui Program Insentif Perjalanan PLUS bermula 1 Januari tahun depan hingga 31 Disember 2010.

Seorang pekerja swasta, Sharifah Mazwin Syed Mohd. Salehhuddin, 31, pula berkata, langkah PLUS itu bakal mengundang lebih banyak kemalangan jalan raya.

Katanya, ini kerana memandu selepas tengah malam adalah berbahaya kerana kebiasaannya orang akan berasa mengantuk.

''Kalau sudah tengah malam, siapa hendak guna lebuh raya kerana ramai orang sudah tidur," katanya.

Seorang lagi pekerja swasta, Johari Ahmad Sudan, 32, berkata, PLUS sepatutnya memberikan tawaran diskaun tersebut pada waktu bekerja kerana ramai menggunakan lebuh raya pada masa tersebut untuk berulang-alik dari tempat kerja.

''Tawaran PLUS ini hanya akan menyusahkan pengguna kerana mungkin ada pengguna sanggup pulang lewat atau pergi kerja lebih awal semata-mata ingin berjimat cermat," ujarnya.

Azlin Abd. Aziz, 30, pula berkata, pemberian diskaun itu hanya menguntungkan segelintir kecil pengguna lebuh raya sahaja.

Katanya, insentif itu mungkin memberi manfaat kepada pengguna semasa musim perayaan kerana ramai lebih berminat menggunakan lebuh raya selepas tengah malam tetapi tidak pada hari biasa.

''Bagaimana pula dengan pengguna wanita yang takut memandu seorang diri selepas tengah malam kerana boleh membahayakan keselamatan mereka," katanya.

Selasa, 18 November 2008

Bantahan penjualan arak di Melaka - Malaysiakini

Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 12 November 2008 hari Rabu pada mukasurat 24 Ruangan Dalam Negeri , kolum kanan dan bawah sekali bersaiz 2.5 inci lebar kali 2 inci tinggi menyatakan NOTIS PERMOHONAN LESEN MENJUAL MINUMAN KERAS seperti berikut :

Adalah dengan ini dimaklumkan bahawa nama
YAI KWI LAI
No. K/P : 740914-10-5313

Yang berniaga dengan nama ANSEN WORLD ENTERTAINMENT SDN BHD (771108 T) di alamat NO 9 BANGUNAN DRALAND , JALAN MERDEKA , 75000 MELAKA telahpun membuat permohonan kepada PENGERUSI LEMBAGA PELESENAN , PEJABAT DAERAH MELAKA TENGAH. Bagi mendapatkan Lesen Menjual Minuman Keras Jenis RUNCIT. Sebarang bantahan dari orang ramai hendaklah dikemukakan Lembaga Pelesenan.

SEKIAN DIMAKLUMKAN

************ ********* **
KOMEN :
Setiap kali mana-mana kedai yang ingin menjual arak mereka perlu memohon lesen. Lesen ini mungkin tidak akan diluluskan jika mendapat bantahan munasabah dari orang ramai di kawasan berkenaan , tidak kira dari orang Islam atau bukan Islam.

Antara alasan yang munasabah ialah :
1. Kawasan adalah majoriti Islam
2. Sudah terdapat banyak kedai yang menjual arak , nyatakan bilangan minima kalau boleh
3. Sering berlaku pergaduhan antara mereka yang mabuk pada malam hari
4. Sering berlaku kemalangan jalanraya akibat pemandu mabuk di kawasan berkenaan
5. Botol-botol arak didapati bersepah-sepah di tempat awam dan jalanraya setiap hari terutama pada hujung minggu.
6. Kedai tersebut berhampiran dengan sekolah
7. Dan sebagainya

TAPI RAMAI RAKYAT MALAYSIA TERUTAMA UMAT ISLAM YANG TIDAK PRIHATIN ATAU TERLEPAS PANDANG UNDANG-UNDANG INI.

OLEH ITU JADILAH RAKYAT MALAYSIA DAN UMAT ISLAM YANG PRIHATIN

INDIVIDU , PERSATUAN , JAWATANKUASA MASJID , JKKK , PERTUBUHAN BELIA DAN SEBAGAINYA BOLEH BUAT BANTAHAN

JANGAN BERPELUK TUBUH. JANGAN HARAPKAN ADA ORANG LAIN AKAN BUAT BANTAHAN, AKHIRNYA TIADA SIAPA YANG BUAT BANTAHAN

NEGARA KITA SUDAH PARAH DENGAN DADAH DAN ARAK

Apa Faedah Rakyat Perolehi Jika Harga Minyak Turun ?? - Malaysiakini

Bosan juga hendak bercerita berkenaan isu minyak. Di Malaysia, penurunan harga minyak merupakan satu kejaiban. Almaklumlah sepanjang BN memerintah belum pernah sekalipun harga minyak turun, tetapi kali ini ia berlaku. Itupun gara-gara takut kehilangan sokongan dari masyarakat di Malaysia.

Cerita disebalik penurunan harga minyak yang kini sudah masuk kali ke 5 adakalanya memberikan kebosanan kepada saya dimana kerajaan berasa bangga dengan penurunan harga minyak tersebut. Tetapi terfikirkah mereka akan masalah yang kian terhimpit dan sering bermain difikiran masyarakat ??

Isu harga barang yang naik semakin membimbangkan. Jika kerajaan tidak menaikkan harga minyak terlalu mendadak pada bulan Jun lepas kemungkinan besar masalah ini tidak akan timbul. Saya menyambut baik hasrat kerajaan menurunkan harga minyak tetapi dalam masa yang sama kerajaan perlu memikirkan strategi selanjutnya bagi memastikan harga barang dapat diturunkan. Jika sekadar menyelar dan memboikot tindakan peniaga tanpa membuat pemantauan saya rasa usaha ini tidak akan berjaya dan boleh dianggap sia-sia. Sebagai kerajaan yang sudah memerintah lebih daripada 50 tahun sepatutnya kerajaan lebih peka terhadap segala permasalahan yang ditanggung masyarakat di Malaysia. Tetapi akibat 'kebodohan' melampau mereka inilah mengakibatkan perkara sebegini berlaku.

Kerajaan Barisan Nasional yang ada sekrang tidak ubah seperti penagih dadah yang hanya tahu mencari penyakit dan tiada usaha mencari jalan penyelesaian. Jika beginilah cara mereka memerintah, turunlah harga minyak sehingga RM 1.00 seliter harga barang tetap tidak akan turun....

Wanita UMNO Yang Semakin Retak - Malaysiakini


Masalah dalaman pergerakan Wanita UMNO Malaysia boleh saya katakan umpama retak menanti belah. Rata-rata penyokong setia UMNO pasti marah apabila membaca kenyataan ini. Najib awal-awal lagi sudah mengumumkan bahawa beliau tidak akan mencampuri urusan 'mak-mak datin'.

Di dalam artikel yang lepas saya ada mengatakan bahawa mesti ada sesuatu perkara yang Rafidah sembunyikan bahkan semasa sidang media pun masing2 sendiri dapat menilai tatkala melihat wajah shahrizat yang begitu kelat bahkan senyumannya juga jelas dibuat-buat.

Isu peralihan kuasa di dalam wanita UMNO dari kaca mata saya mengambarkan bahawa detik berakhirnya karier politik salah seorang daripada mereka bertiga. Tapi dalam isu ini saya dapat lihat tekanan lebih kepada Shahrizat dimana Rafidah tetap dengan keputusannya bahkan isu ini sudah diputuskan didalam mesyuarat walaupun beberapa negeri membantah selepas itu. Kamilia juga tetap mempertahankan sokongan daripada UMNO Wanita Bahagian yang telah memberikan undi sehinggakan beliau berjaya melepasi kuota untuk merebut jawatan Naib Ketua. Persoalannya, andaikata Wanita UMNO bersetuju dengan pelan peralihan tersebut maka pemangku ketuanya sudah tentu Shahrizat tetapi siapa pula naibnya dan bagaimana pula nasib kamilia. Takkan ke melopong beliau nanti jika yang naik sebagai Naib ketua nanti orang lain....

Bagi saya, wanita UMNO ini tak ubah seperti mesin yang hanya tunggu suis di'ON'kan. Jika mereka semua sudah sedia maklum bahawa peralihan kuasa akan dilakukan pada bulan Jun 2009, kenapa masih lagi mahu dipertandingkan jawatan Ketua dan Naib Ketua. Bukankah itu 'menjerat diri' namanya.

Inilah permainan politik wanita UMNO..Setiap kali pemilihan pastinya bangkit pelbagai isu....Saya suka dengan pendekatan yang diambil oleh Ketua Wanita UMNO Johor, Datuk Halimah Sadique dimana beliau mencadangkan agar ketiga-tiga makcik ini bersemuka untuk menyelesaikan kemelut yang semakin rumit...

p/s : ada 3 kemungkinan yang saya boleh nyatakan disini :-

a. Rafidah - merancang melepaskan jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO Malaysia pada bulan Jun 2009. Pemilihan UMNO pula pada Mac 2009. Najib diangkat jadi presiden dan juga bakal PM. Beliau akan membentuk kabinet terbaru Malaysia selepas itu dan jika Rafidah masih lagi menjadi Ketua Wanita kemungkinan satu jawatan dari menteri kabinet kemungkinan menjadi milik beliau tambahan beliau masih lagi sebagai salah seorang MP. Mungkin ini salah satu impian yang Rafidah mahukan sebelum beliau mengundurkan diri dari arena politik tanah air.

b. Shahrizat - The Giant Killer yang tewas kepada Puteri Reformasi pada PRU 12. Kekalahan yang tidak disangka mengakibatkan populariti beliau semakin jatuh. Umumnya semua mengetahui bahawa Shahrizat layak untuk merebut jawatan Ketua dan Naib Ketua wanita. Tetapi ketegasan Rafidah dengan pelan peralihan kuasanya pada Jun 2009 dan Kamilia yang tetap ingin bertanding mengakibatkan Shahrizat semakin kesempitan. Silap-silap haribulan dia menjadi mangsa politik wanita UMNO


c. Kamilia - Berjaya melepasi kelayakan bertanding untuk merebut jawatan Naib Ketua. Bertegas hendak bertanding jawatan Naib dan tidak setuju dengan pelan peralihan kuasa yang dicanang Rafidah kerana ia mendatangkan masalah. Ketegasan inilah mengakibatkan Shahrizat kian tersepit...seperkara lagi, jika shahrizat dipilih sebagai pemangku Ketua Wanita jadi jawatan pemangku Naib Ketua pula milik siapa, adakah milik Kamilia ?? Itupun jika ada rezeki, jika tidak beliau juga bakal menjadi mangsa pelan peralihan kuasa Jun 2009 yang dicadang oleh Rafidah..

Rabu, 12 November 2008

Memang Sah Ada Kemelut Di Dalam Wanita UMNO - Malaysiakini


Entah kenapa sejak akhir-akhir Shahrizat semakin berani bersuara. Mungkin beliau bimbang dengan kariernya sebagai ahli politiknya bakal berakhir ekoran sikap Rafidah yang bertegas hendak mengekalkan peralihan kuasa Ketua Wanita UMNO pada Jun 2009. Shahrizat merupakan satu2 calon wanita yang mendapat undi dan berjaya melepasi kuota kelayakan untuk bertanding merebut jawatan Naib dan Ketua wanita UMNO Malaysia.

Baru semalam Shahrizat bersetuju dengan pelan peralihan kuasa tetapi pada hari ini situasi tersebut sudah kembali berubah dimana beliau masih tetap dengan pendiriannya agar peralihan kuasa tersebut diawalkan pada bulan Mac tahun depan. Perkara ini jelas bercanggah seperti apa yang diputuskan didalam mesyuarat Wanita UMNO pusat sebelum ini.

Saya yakin bahawa dalam situasi ini Shahrizat betul2 berada dalam keadaan tersepit dimana sikap Rafidah yang bertegas dengan tarikh peralihan kuasa pada Jun 2009 tambahan pula isu Datuk Kamilia Ibrahim yang meraih 56 pencalonan untuk merebut jawatan Naib Ketua Wanita UMNO belum lagi diputuskan. Ini sudah tentu menambah serabut lagi pemikiran Shahrizat.

Bagi saya dalam hal ini tiada sedikitpun keikhlasan yang terpapar pada wajah Rafidah sebaliknya beliau masih mahu berkuasa sebagai Ketua Wanita UMNO Malaysia bahkan segala skrip dan lakonan ini semuanya arahan dari beliau sendiri bagi memastikan Shahrizat senasib dengan pencabarnya sebelum ini iaitu Datuk Zaharah Sulaiman yang kini semakin sepi dipersada politik tanah air...Tak percaya, lu tengoklah sendiri..

Inilah Kesan Lebih 50 Tahun UMNO Memerintah Malaysia - Malaysiakini


Jabatan Perdana Menteri mendedahkan orang Melayu paling ramai yang berpendapatan di bawah RM1,000 sebulan berbanding dengan kaum lain di negara ini.

Perkara ini diperolehi melalui perangkaan yang dibuat oleh Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS) yang terkini tahun 2007 yang dijalankan Jabatan Perangkaan Malaysia, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, S K Devamany di Persidangan Dewan Rakyat, dekat sini, hari ini.

Beliau berkata, anggaran isi rumah yang berpendapatan di bawah RM1,000 sebulan itu dijalankan ke atas seramai 496,500 isi rumah.

Daripada jumlah tersebut katanya, pecahan mengikut kaum ialah seramai 301,000 (Melayu), 50,900 (Cina), 29,000 (India), 29,300 (Kadazan), 7,500 (orang Asli) dan kaum lain - 78,800.

Bagi kumpulan berpendapatan RM1,001 hingga RM2,000 pula, keseluruhan bilangan isi rumah ialah 1,695,900 di mana daripada jumlah tersebut 976,500 adalah (Melayu),300,800 (Cina), 121,500 (India), 15,300 (Kadazan), 2,500 (orang Asli) dan lain-lain 89,9000," katanya yang menjawab soalan yang dibangkitkan Dr Michael Jeyakumar Devaraj (KeADILan - Sungai Siput) dalam sesi soal jawab.

Keseluruhan bilangan isi rumah berpendapatan RM2,001 hingga RM3,000 Melayu juga paling tinggi iaitu 614,700, berbanding Cina 300,800 dan India 121,500 daripada jumlahnya keseluruhan isi rumah iaitu sebanyak 1,144,700.

Manakala, kumpulan pendapatan RM3,001 hingga 4,000 kaum Melayu berada di tempat teratas iaitu 380,500 daripada keseluruhan isi rumah 734,000.

Beliau berkata, bagi julat pendapatan antara RM5,001 hingga RM10,000 yang melibatkan 914,200 isi rumah Melayu sebanyak 419,200 berbanding Cina sebanyak 368,400.

Sementara itu beliau berkata, kumpulan berpendapatan RM10,001 -RM20,000 dengan melibatkan 235,300 isi rumah kaum Cina menguasai pendapatan tersebut iaitu sebanyak 118,700 berbanding Malayu 85,700 dan India 23,400.

"Kumpulan pendapatan melebihi RM20,000 pula terdapat 49,500 isi rumah dan daripada jumlah tersebut 16,500 merupakan isi rumah Melayu, 27,900 Cina, 3,600 India dan 1,500 dari lain-lain kumpulan etnik," katanya.

Selasa, 11 November 2008

Mari Tukar Menu Nasi Kandar dan Roti Canai - Malaysiakini

Ingatkan barang-barang keperluan yang turun harga tapi sebaliknya harga roti canai dan nasi kandar yang turun. Hebat kerajaan Malaysia, baru saya tahu selama ini rakyat di Malaysia cuma makan nasi kandar dan roti canai sahaja.

Abang Syahril Samad didalam kenyataan didalam akhbar Utusan Meloyar pula menyokong penuh tuntutan yang dibawa Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) dan Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) bersetuju menurunkan harga nasi kandar, roti canai dan teh tarik.

Maknanya selepas ini harga nasi kandar kini menjadi RM1.30 daripada RM1.50, manakala bagi roti canai harga maksimum iaitu dari RM1.20 hingga 90 sen dan teh tarik pula RM1.50 hingga 70 sen.

Baru saya tahu, macam ni rupanya job fuction untuk porfolio Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Bukan saya tidak menyokong usaha kerajaan untuk menurunkan harga barang tetapi jika lebih bercakap daripada bekerja, bukan setakat saya, semua orang pun boleh buat. Kalau macam nila cara pengurusan kerja Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, alamatnya makin sengsara la hidup rakyat...Alahai......dah lebih 50 tahun memerintahpun masih ada lagi rakyat yang hidup susah....

Apa Motif Ali Rustam Bertanding Jawatan Timb. Presiden ?? - Malaysiakini

Sehingga jam 11.00 malam bertarikh 9 November 2008, Ali Rustam sudahpun memperolehi 47 pencalonan. Jumlah itu juga sudah mencukupi dan membolehkan beliau bertanding di dalam merebut jawatan Timb. Presiden UMNO dan seterusnya bakal menduduki kerusi TPM Malaysia andaikata kemenangan menjadi milik beliau.

Tetapi pelbagai persoalan yang sentiasa bermain difikiran saya dimana jika dilihat pembentangan bajet 2009 kerajaan Negeri Melaka baru-baru ini kita dapat lihat lebih banyak pembaziran yang dibawa berbanding dengan faedah yang bakal diperolehi oleh rakyat.

Sedikit sumber saya ambil dari akhi Sofi sebagai rujukan kita bersama :-

-Projek Eye On Malaysia yang menelan belanja RM38.5 juta;
-Menara Taming Sari berharga RM25 juta;

-Kompleks Melaka International Bowling Centre (MIBC) bernilai RM23.2 juta;
-Litar Go-Kart terpanjang di Asis bernilai RM9.9 juta;

-Kapal Selam 'Qeusant' Malaysia di bawa dari Perancis dengan kos penghantaran sebanyak
RM4 juta (tidak termasuk kos tapak dan lain-lain)
-Projek Monorail dari Taman Rempah ke Bunga Raya Pantai sepanjang 1.4 km bernilai RM16 juta.

Ramai pemerhati politik berpendapat projek-projek diatas tidak memberikan banyak manfaat kepada rakyat walaupun kerajaan negeri mendakwa ianya untuk menarik pelancong datang ke Melaka.Di saat kadar inflasi negeri Melaka meningkat dari 3.7 % tahun lepas kepada 4.2 % (dari Januari-Jun 2008) kerajaan negeri sewajarnya mencari jalan untuk mengurangkan perbelanjaan negeri. Wang tersebut sepatutnya digunakan untuk membantu rakyat yang semakin terhimpit dengan kos hidup yang semakin meningkat.

Cuba kita buat perbandingan dengan negeri Perak, untung rasanya jika saya sendiri menjadi sebahagian rakyat di Negeri yang kaya dengan hasil buah duriannya. Sila lihat faedah yang rakyat perolehi melalui program kebajikan yang dirancang oleh Kerajaan Negeri Perak.

-bekalan air percuma sebanyak RM 10.00 sebulan kepada 4,428 rakyat berpendapatan kurang 700 ringgit diberi;
-meluluskan 1000 hektar tanah kepada SAR dan SRJK Cina untuk diusahakan penanaman sawit ;
-bantuan RM 6 juta diperuntukan untuk sumbangan derma siswa RM 1000 seorang kepada 6000 anak Perak yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA.
-RM 4.9 juta diperuntukan untuk pendidikan Islam iaitu dengan menaikan elaun guru KAFA, Penyelia KAFA, guru Tadika Islam dan mengembalikan bantuan perkapita kepada 22 buah sekolah Agama Rakyat.
-RM 1 Juta diperuntukan untuk Takaful Kifalah kepada warga emas berusia 65 tahun ke atas, setiap waris akan diberi sumbangan RM 1000 bagi meringankan beban pengebumian jenazah.

-RM 4.88 juta pula diperuntukan untuk menaikan elaun bulanan Ketua Kampung dari RM 200 ke RM 400, dan elaun Setiausaha JKKK sebanyak RM 200 sebulan
-Menubuhkan Tabung Khas Kebajikan Rakyat dengan memperuntukan RM 2 juta. Tabung ini ditubuhkan bagi tujuan membantu dan memelihara kebajikan rakyat yang menghadapi kesusahan seperti mengalami penyakit kronik, anak-anak yatim, ibu tunggal, kebajikan ahli keluarga mangsa ISA, warga tua dan Orang Kurang Upaya (OKU),

-menaikkan bantuan kebajikan kepada rakyat yang benar-benar memerlukan mengikut kategori dengan kadar minimum RM 200 dan tidak melebihi RM 400.
-Menubuhkan Tabung Pinjaman Perniagaan Kecil tanpa faedah bagi membantu ibu tunggal menceburi perniagaan kecil dan juga peniaga-peniaga kecil dengan peruntukan sebanyak RM 1 juta.

-RM 2 Juta diperuntukan kepada Urusetia Hal Ehwal Bukan Islam bagi tujuan membantu orang-orang bukan Islam dalam menjalankan dan mengamalkan aktiviti kebudayaan, keagamaan serta pendidikan.
-Peruntukan EXCO dinaikan dari RM 100 ribu ke RM 150 ribu setahun, manakala ADUN dari RM 150 ribu setahun ke RM 200 ribu setahun.

-Menaikkan Tabung Pusingan Bantuan Bencana Alam kepada seluruh Pejabat Daerah dari RM 30 ribu ke RM 50 ribu.
-Meluluskan 138 kawasan Rancangan Perkampungan Tersusun (RPT) khas untuk setinggan yang melibatkan kawasan seluas 4,299 ekar dan boleh menyediakan 34,392 lot tapak rumah. Ini bermakna 34 ribu lebih rakyat yang menempati kediaman setinggan akan memiliki tapak rumah untuk didirikan rumah kediaman.

-RM 60 juta diperuntukan kepada JKR untuk melaksanakan pelbagai projek baru, manakala JPS pula mendapat peruntukan sebanyak RM 8.82 juta untuk rancangan tebatan banjir.


Hebat bukan...Jadi kenapa masih lagi bersama dengan UMNO dan Barisan Nasional jika perjuangan yang mereka bawa hanyalah menfokuskan kepada pelancongan dan langsung tidak memandang dan memahami penderitaan rakyat. Oleh itu, Jika beginilah cara Ali Rustam mentadbir Melaka alamatnya Malaysia juga akan menerima nasib yang serupa jika beliau menjadi orang no.2 terpenting di Malaysia.

Jadi, kepada bakal-bakal perwakilan UMNO jangan lupa menolak undi Ali Rustam, bukannya apa takut silap haribulan kita semua pula yang derita. Cukup-cukuplah penderitaan ini dirasai oleh rakyat Melaka....

Sharizat Bersedia, Rafidah Halang - Malaysiakini

Akhirnya Tan Sri Rafidah Aziz mengumumkan agar peralihan kuasa Ketua wanita Umno kekal pada Jun 2009 walau pun tak selari dengan peralihan kuasa presiden Umno. Ini bermakna jawatan ketua wanita dan naib ketua tidak dipertandingkan pada Mac akan datang. Walau bagai mana pun Sharizat kata beliau terpaksa setuju dengan keputusan mesyuarat exco pergerakan wanita.

Saya lihat masa depan Sharizat agak terancam, silap - silap Sharizat hilang semua kerusi dalam pergerakan Wanita Umno ( sebelum ini hilang MP ). Ini semua bergantung kepada keputusan Datuk Kamilia Ibrahim yang cukup kouta untuk bertanding kerusi naib yang sekarang ini disandang oleh Sharizat. kalau Kamilia bertegas nak tanding kerusi naib dan andainya menang, bermakna Sharizat tak ada tempat dalam wanita dan bagaimana orang yang tak berjawatan dalam wanita Umno boleh diterima ganti Rafidah sebagai ketua.

Ketika itu Rafidah boleh batalkan keputusan peralihan kuasa kerana perjanjian asal nak serah kepada Sharizat tapi beliau dah kalah.... Justeru, Sharizat perlu berhati- hati dengan percaturan politik Rafidah Aziz.

sumber : Kamarudin Sidek

Inilah UMNO, Parti Yang Bertuankan Duit - Malaysiakini

Bagi saya ia bagaikan satu sejarah kerana jawatan Timb. Presiden UMNO kali ini bakal menyaksikan persaingan 3 penjuru dimana ia membabitkan pertembungan antara Muhyiddin, Ali Rustam dan Mohd Taib.

Yang pasti bagi mereka yang sememangnya gilakan jawatan di dalam UMNO pasti berusaha meraih sokongan agar para perwakilan yang hadir pada perhimpunan bulan Mac tahun depan mengundi mereka. Tiada yang mustahil jika 'wang' menjadi taruhan kepada mereka bagi meraih undi. Saya juga difahamkan bahawa ada bahagian yang 'demand' dari RM 1 juta - RM 2 juta kepada mereka yang memerlukan pencalonan di dalam parti. Atas faktor inilah yang menyebabkan Ku Li hanya mendapat 1 pencalonan bagi merebut jawatan Presiden dan pencalonan tersebut pun datangnya dari bahagian beliau sendiri di Gua Musang...

Inilah yang sering berlaku setiap kali pemilihan UMNO diadakan dan isu ini boleh dirujuk di dalam kenyataan Pak Lah dimana 900 aduan yang diterima oleh lembaga disiplin UMNO berkenaan isu politik wang yang semakin teruk melanda di dalam pemilihan UMNO baru-baru ini.

Jadi, sudah terbukti bahawa amalan membanteras rasuah yang mereka laungkan selama ini hanyalah satu retorik yang sengaja direka agar memastikan UMNO sentiasa disokong oleh kaum Melayu tetapi hakikatnya kita sendiri dapat melihatnya. Bagi saya, UMNO tidak mengikuti landasan visi dan misi yang mereka perjuangkan selama ini sebaliknya mereka sendiri mencabuli misi dan visi di dalam parti tersebut. Yang hanya berada didalam pemikiran beliau hanyalah bagaimana mahu mengaut segala kekayaan bagi memenuhi tuntutan hawa nafsu mereka... Kepada rakan-rakan UMNO renung-renungkanlah

Isnin, 3 November 2008

Alangkah Bagus Jika Harga Minyak Sebelum Ini RM 1.92 - Malaysiakini

Jumaat Lepas Kerajaan Malaysia yang di dokongi oleh UMNO dan Barisan Nasional sekali lagi menurunkan harga minyak petrol untuk kali yang ke 4 dalam tempoh 2 - 3 bulan. Baik sungguh kerajaan Barisan Nasional kerana memahami kehendak rakyat, tetapi kenapa ketika harga minyak RM 1.92 seliter kerajaan BN takde usaha nak turunkan. Jika tidak pasti rakyat dapat menikmati harga minyak yang cuma harganya RM 1.37 seliter.

Selain itu, kehidupan rakyat juga tidak akan melarat dan harga barang pula tidak akan melambung tinggi. Cerdik sungguh cara pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional. Dulu rakan-rakan dari Pakatan Rakyat dah explain, jangan naikkan harga minyak tapi Kerajaan BN tetap dengan sombong 'bangangnya'dan siap beritahu kalau turun harga minyak negara akan bangkrap. Sekarang tup tup dah mula turun harga..Kepada kalian semua, cukup2lah sokong kerajaan BN yang 'bangang' ini....Dah 50 tahun memerintah tapi asyik menyusahkan orang saja.....Kalau tak reti nak memerintah, jangan nak memerintah..Nanti negara betul2 bangkrap semua orang pulak yang susah....

Cukup-Cukuplah Tu Ku Li - Malaysiakini


Hari ini merupakan saat manis buat Najib ekoran kejayaan beliau memenangi jawatan Presiden UMNO tanpa bertanding. Pencabar beliau iaitu Ku Li hanya mendapat 1 pencalonan setakat ini dan itupun pencalonan dari UMNO bahagian beliau sendiri.

Kepada Ku Li, hentikan sahaja niat anda hendak memulihkan UMNO. Para pimpinan dan semua ahli UMNO semua sudah korup dan ia tidak mampu diubati lagi. Gunakanlah pelbagai penawar sekalimanapun, mereka tetap
macam tu. Selagi mereka bertuankan politik wang yang juga senjata utama dalam segala perebutan kuasa selagi itulah masalah dalaman UMNO tidak akan selesai. Itu belum dikira penolakan UMNO tentang perjuangan Islam.

Cadangan saya untuk Ku Li, alangkah baik jika Ku Li berundur dari arena politik tanah air ataupun Ku Li sendiri menyeberangi ke Pakatan Rakyat yang lebih bersungguh berjuang untuk kebajikan rakyat. Bagi saya, cadangan ini berasas kerikutan niat Ku Li yang benar-benar mengambil berat akan hak dan kepentingan rakyat. Justeru itu, usaha untuk beliau memulihkan UMNO hanyalah satu usaha yang sia-sia dan jika beliau berada dalam Pakatan Rakyat insya-Allah segala buah fikiran dari beliau akan difikir untuk dilaksanakan berbanding UMNO yang hanya sebuah badan Parti yang lebih menfokuskan politik berkepentingan untuk individu-individu tertentu semata-mata..

Razak Baginda : Adegan Yang Ingin Kita Lihat - Malaysiakini

Dalam satu perbicaraan di mahkamah negeri Pasir Dua Butir melibatkan satu kes pembunuhan seorang warga Gonggolia yang dibunuh menggunakan bom EX5. Dua orang terduduh merupakan anggota polis khas yang menjadi pengiring pemimpin kanan tokoh politik negeri Pasir Dua Butir.

Hakim : Awak berdua telah dituduh dibawah seksyen 007 Kanun Keseksaan kerana terlibat dengan niat membunuh mangsa pada tarikh 31 Oktober 2006. Apa pengakuan kamu?

Tertuduh 1 dan 2 : Tidak bersalah Yang Arif ( hampir serentak )

Hakim : Ada apa-apa yang kamu nak perkatakan tentang tuduhan ini ?

Terduduh 1 : Saya diarahkan oleh isteri dan pemimpin kanan negeri Pasir Dua Butir Yang Ariff?

Hakim : TAK RELEVAN...Tertuduh 2, ada apa-apa kenyataan dari kamu ?

Tertuduh 2 : Timbalan Perdana Menteri negeri Pasir Dua Butir yang arahkan untuk bunuh Yang Ariff ?

Hakim : TAK RELEVAN...( sambil batuk-batuk dan membuka plastik gula Hacks lalu dimasukkan ke mulutnya ). Pihak pembela ada apa-apa yang anda hendak hujahkan terhadap tuduhan kepada anak guaman awak ?

Peguam Bela : Saya memohon untuk memanggil isteri TPM negeri Pasir Dua Butir sebagai saksi.

Hakim : TAK RELEVAN...kemukakan cadangan saksi lain ?

Peguam Bela : Kalau macam tu, saya cadang nak panggil TPM negeri Pasir Dua Butir sebagai saksi.

Hakim : TAK RELEVAN...OK..ada bukti baru yang awak hendak kemukakan dalam perbicaraan ini ?

Peguam bela : Pihak kami hendak kemukakan gambar TPM negeri Pasir Dua Butir yang pernah makan malam di Peris bersama dengan mangsa dan tertuduh ?

Hakim dan pendakwaraya : TAK RELEVANNNNN....( hampir serentak )

Mukhriz Bakal Tewas, Ketua Pemuda Milik Khairy - Malaysiakini


Sebelum ini saya merasakan Mukhriz bakal menjadi Ketua Pemuda UMNO yang baru dengan mengantikan Hishamudin tun Hussein, itupun jika KJ dan Khir Toyo gagal melepasi kuota pencalonan tetapi apabila Khairy dan Khir Toyo sudah melepasi kelayakan untuk bertanding saya merasakan Mukhriz bakal tewas dalam pemilihan kelak.

Kenapa saya berpandangan sedemikian dan kenapa saya memilih KJ sebagai Ketua Pemuda yang baru. Ini jawapannya, tetapi ianya sekadar pandangan peribadi dan tidak perlu untuk diperbesarkan.

1. Mukhriz tidak berani berdebat berbanding dengan KJ berkaitan matlamat yang hendak mereka perjuangkan sebagai Ketua Pemuda UMNO
2. Mukhriz hanya mengikut telunjuk Mahathir berbanding KJ yang berani melakukan apa jua perkara walaupun ia dibenci
3. Pengaruh Mukhriz banyak bergantung kepada Mahathir berbanding KJ, walaupun beliau memperalatkan Pak Lah tetapi beliau berusaha untuk mencari identitinya sendiri
4. Mukhriz berani apabila di'palu' oleh Mahathir berbanding KJ yang ada 'team'nya sendiri untuk berdikari

Rasanya cukup sekadar disini. Banyak lagi jika mahu ditulis dan menurut ramalan nujum Pak Belalang, KJ akan menang sebagai Ketua, Khir Toyo pula mendapat undi kedua terbanyak dan Mukhriz yang ketiga. Ini semua berikutan sokongan para perwakilan yang hadir. Perlu diingat, cadangan dari bahagian berbeza semasa hari pengundian semasa pemilihan dijalankan. Almaklumlah, tempoh 3 bulankan tempoh masa yang panjang, macam2 boleh berlaku. Selain itu kalian semua kena ingat, semasa isu politik wang dibangkitkan, kenapa hanya Mukhriz saja yang lantang bersuara sebaliknya kenapa mamat 2 orang ni tidak selantang Mukhriz ??. Saya tak tuduh mereka berdua terlibat dengan politik wang, tapi kalian semua berhak berfikir..

Khamis, 30 Oktober 2008

Menara Taming Sari :Tak Sampai Setahun, Dah Banyak Kali Rosak - Malaysiakini

Hari ini anak saya yang berumur 4 tahun mengikuti rombongan tadikanya melawat sekitar Melaka dengan menaiki bas merah dua tingkat yang diimport khas dari Kota London. Di antara tempat yang akan dilawati ialah Menara Taming Sari.

Seronok betul anak saya lebih-lebih lagi bila dapat tahu cikgunya akan bawa naik menara Taming Sari. Tetapi masa balik dari lawatan tadi, anak saya marah-marah. 'Cikgu kata nak naik menara Taming Sari, tapi kenapa tak naik ?". Lalu saya bertanya pada cikgunya sebab tak naik menara Taming Sari.

Rupa-rupanya menara Taming Sari rosak! Untuk dapat kepastian saya saja menghubungi pihak pengurusan menara. Confirm, memang rosak dari semalam lagi. Menurut pihak pengurusan, kejadian ini bukan pertama kali dah selalu berlaku.

Maknanya semalam Shah Rukh Khan yang menerima anugerah Datuk dan dijadualkan akan dibawa menaiki Menara Taming Sari untuk mempromosikan produk pelancongan Melaka yang terkini itu kempunan tak dapat merasai bagaimana menara tersebut berputar menuju ke atas melihat panorama bandaraya Melaka.

Menara berkenaan baru sahaja beroperasi pada 18 April lalu tetapi telah banyak mendatangkan masalah kepada pengunjung. Kosnya yang mencecah RM 23 juta memang tidak berbaloi dalam usaha kerajaan negeri menarik pengunjung ke Melaka. Lebih memalukan apabila Shah Rukh Khan turut menjadi mangsa masalah yang dialami. Harap-harap, Shah Rukh Khan tidak menceritakan masalah menara tersebut kepada masyarakat luar kerana bimbang anugerah Datuk yang diterimanya akan ditarik balik !

sumber : Angkasanuri

257,411 Bayi Luar Nikah - Malaysiakini

Gejala keruntuhan akhlak dikalangan muda mudi di Malaysia berada ditahap begitu kritikal. Ini ekoran makluman dari salah sebuah akhbar tempatan bahawa seramai 257,411 bayi luar nikah dilahirkan sejak tahun 2000 sehingga Julai lalu.

Malangnya Malaysia yang dipanggil sebagai Negara Islam selama ini rupa-rupa antara negara penyumbang untuk melahirkan 'produk haram'. Sedih sekali bila membaca berita ini, Apa agaknya usaha kerajaan selepas mendengar permasalahan ini. Bagi saya ia sudah terlalu serius dan wajar untuk diperbincangkan bagi mengatasi masalah ini.

Perkara itu didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan lisan R. Sivarasa (PKR-Subang) semasa sesi soal jawab Dewan Rakyat, semalam.

Menurutnya, data itu dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ekoran anak-anak yang dilahirkan itu tidak mempunyai sah taraf atau anak luar nikah.

"Pendaftar tidak boleh mencatat nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf atau luar nikah kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa.

Walaupun tiada perincian dibuat tetapi saya dapat jangkakan majoriti yang terlibat di dalam gejala ini adalah bangsa Melayu yang beragama Islam. Inilah kesannya jika Islam pun dipolitikkan dan bukannya untuk dilaksanakan..Jika keadaan ini berterusan tidak mustahil jika Malaysia akan menjadi seperti negara jiran kita, Thailand. Apa yang dapat saya risaukan, bagaimana agaknya generasi ini hendak mentadbir negara pada masa akan datang ??

Pasukan Bola Sepak Malaysia Pantang Di Puji - Malaysiakini

Baru saya memuji kehebatan pasukan bola sepak negara yang membelasah pasukan Myanmar 4-0 di dalam perlawanan separuh akhir kejohanan Pestabola Merdeka baru-baru ini. Wartawan dari akhbar-akhbar tempatan menghamburkan pelbagai pujian diatas kehebatan pasukan bola sepak negara diatas kemenangan besar dalam 4 perlawanan berturut-turut tanpa bolos. Sehinggakan akhbar kosmo mengeluarkan tajuk 'APA ADA PADA VIETNAM'.

Tapi itu hanya seketika, mimpi ngeri pasukan Malaysia berulang kembali. Hilang rasa bongkak selepas pasukan negara dimalukan oleh pasukan bawah 23 tahun Vietnam dimana Malaysia tewas dengan sepakan penalti 6-5 selepas perlawanan yang berlangsung selama 120 minit berakhir dengan kedudukan 0-0.

Inilah fenomena yang sentiasa melanda pasukan Malaysia. Entah bila agaknya Pasukan negara mampu mengembalikan reputasi sebagai pasukan terhebat asia. Jepun yang suatu ketika dulu yang agak tenggelam dikancah sukan bola sepak kini sudah menjadi antara pasukan yang digelar sebagai gergasi asia dengan 3 kali penyertaan di dalam perlawanan Piala Dunia.

Bagi saya, sokongan terhadap pasukan bola sepak negara tidak pernak pudar, cuma diharapkan agar pemain bermain dengan bersungguh-sungguh seperti pemain era 70-80an. Selain itu FAM perlulah mengkaji dengan lebih terperinci bagi membangunkan dan memperbaiki mutu bola sepak negara, serta menjadikan semula pasukan negara sebagai pasukan yang digeruni...

UMNO Dengan Perjuangan Politik Bodohnya - Malaysiakini

Itulah UMNO, perjuangan entah ke mana. Lagi-lagi isu replika Anwar yang dikecohkannya. Pasal isu meletakkan bunga di Tugu Negara yang diharamkan oleh Mufti taknak pulak nak dibangkangnya.

Inilah yang berlaku di Batu Caves baru-baru ini apabila
UMNO Gombak membuat "bantahan terbuka" jika Majlis Perbandaran Selayang (MPS) meluluskan permohonan melanjutkan tempoh menegakkan imej besar Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Alahai puak-puak UMNO, sampai bila kamu nak sedar lagi, Pemuda PAS Selangor bagaimanapun sudah menafikan imej gergasi itu termasuk dalam kategori patung yang diharamkan dalam ajaran Islam. Takkan masih tak faham-faham lagi kot....

Rabu, 29 Oktober 2008

Eurocopter : Amaran Pertama Pak Lah Kepada Najib - Malaysiakini

Kerajaan hari ini mengumumkan menangguhkan pembelian helikopter EC-725 keluaran Eurocopter yang bernilai RM1.67 bilion menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh kerajaan hari ini.

Alasan yang diberikan ialah sebagai langkah berjimat-cermat berikutan krisis kewangan global, kata perdana menteri.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang juga menteri pertahanan berkata, kerajaan juga memutuskan bahawa sebarang pembelian baru helikopter bagi menggantikan Nuri akan dilakukan selewat-lewatnya sebelum 2011.

Menurut beliau, perkara itu diputuskan dalam mesyuarat Exco Majlis Ekonomi Kebangsaan yang dipengerusikan beliau pada 13 Oktober lalu.

Walau bagaimanapun menurut pandangan saya, tindakan Pak Lah merupakan satu isyarat kepada Najib yang bakal mengambil alih jawatan perdana Menteri dan presiden Umno agar tidak terlalu ghairah dan bersikap cuba lawan 'towkey'. Najib perlu ingat, walaupun pelan peralihan kuasa telah diumumkan pada Mac depan, pada ketika dan saat ini Pak Lah masih lagi Perdana menteri Malaysia. Bermakna beliau masih berpengaruh dan mempunyai kuasa. Pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

Justeru itu pelbagai kemungkinan dan tafsiran dapat dibuat berdasarkan tindakan Pak Lah ini. Lebih-lebih lagi, Pak Lah dikhabarkan kurang senang dengan perkembangan terkini dalam senario politik negara yang seolah-olah cuba memencilkan beliau dari arus politik perdana. Kenyataan dari Muhyiddin Yassin calon favourite Timbalan Presiden yang menjadi regu Najib baru-baru ini dikhabarkan telah menimbulkan kemarahan Pak Lah. Mungkinkah Pak Lah akan menggunakan 'senjata' yang merupakan rahsia Najib dan menteri kabinet lain untuk memastikan beliau kekal berkuasa ? Sama-samalah kita nantikan perkembangan yang seterusnya.

sumber : Angkasanuri

Selamat Datang Ke Melaka Shah Rukh Khan - Malaysiakini

Hari Rabu ini ( 29 Oktober 2008), Shah Rukh Khan artis Bollywood yang banyak menabur jasa kepada bumi Melaka akan menerima Darjah Gemilang Seri Melaka ( DGSM ) yang membawa gelaran Datuk.

Rakyat Melaka wajib berbangga dengan kesudian tokoh berkenaan untuk menerima anugerah berkenaan walaupun pada awalnya dia sendiri terkejut dengan anugerah yang bakal diterima.

Memandangkan jasanya yang tidak terhingga kepada bumi Melaka ini berbanding tokoh-tokoh lain yang tak layak dapat anugerah Datuk, marilah kita beramai-ramai berkumpul dan berbaris sepanjang jalan menuju ke Istana Melaka sebagai menghargai sumbangan yang tidak terkira Datuk Shah Rukh Khan kepada negeri ini.

Andai kata,Datuk Shah Rukh Khan tidak membuat filemnya di Melaka maka sudah pasti terjejas teruk industri pelancongan di Melaka terutama dalam menarik kehadiran pelancong dari bumi kelahiran Datuk Shah Rukh Khan.

Sekiranya anda tidak berkesempatan untuk datang , anda tidak perlu bimbang kerana kerajaan negeri Melaka sedang berusaha untuk mengadakan majlis gilang gemilang itu secara langsung di kaca TV anda. Tahniah pada Datuk Shah Rukh Khan dan Takziah pada orang Melaka !

sumber :
Angkasanuri

UMNO Songlap Duit Derma ??? - Malaysiakini

Harapkan pagar, pagar makan padi ! Itulah yang berlaku kepada seorang nenek, Salmah Mahmud di Alor Gajah Melaka yang menaruh harapan kepada tabung yang diwujudkan oleh Biro Kebajikan Umno Kuala Linggi bagi membawa pulang anak dan lima cucunya di Lombok Indonesia.

Tabung yang dilancarkan kira-kira dua bulan lalu berjaya mengumpul sekitar RM seribu ringgit hasil derma dan simpati orang ramai. Malangnya, tabung itu hanya tinggal RM 450 tanpa diketahui ke mana duit tersebut dibelanjakan.

Malah, nenek itu yang juga ibu tunggal, Salmah Mahmud, 67, dari Kampung Bukit Darat, Kuala Sungai Baru, dekat sini, tidak pernah menerima sesen pun wang berkenaan walaupun tabung itu ditubuhkan bagi membantu membawa anak keempat dan lima cucunya pulang ke negara ini selepas ada di Lombok kerana mengikut menantunya enam tahun lalu.

Salmah pernah bertanya mengenai jumlah duit dalam tabung itu, tetapi jawapan diberi sungguh mengecewakan dan kini dia tidak lagi mahu mengharapkan bantuan biro berkenaan.

“Biar saya cari wang sendiri. Saya tidak harapkan wang dari biro itu lagi. Cukuplah apa yang berlaku,” katanya ketika dihubungi.

sumber : Angkasanuri

Sabtu, 25 Oktober 2008

Rendahnya Tahap Pemikiran Wanita UMNO di Melaka - Malaysiakini

Saya merujuk kepada usul yang diputuskan oleh mesyuarat agong wanita Umno Bahagian Jasin pada 18 / 10 / 08 tempoh hari, iaitu mendesak kerajaan agar meneruskan sistem pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris dengan hujjah bahawa pihak kerajaan telah banyak menghabiskan wang sejak tahun 2003 ke arah tersebut.

Apa yang saya lihat bahawa wanita Umno Jasin tidak mengkaji terlebih dahulu sebelum dibahas dan diputuskan usul tersebut. Dasar ini sebenarnya telah mendapat tentangan oleh seluruh pakar akedemik dan cendikiawan melayu hatta Umno negeri Johor pada tahun lepas telah mengadakan satu konvensyen tentang perkara ini dan membuat resolusi mendesak kerajaan agar mengkaji semula sistem pendidikan tersebut. Persoalannya sekarang bukan persoalan duit tetapi persoalan hala tuju dan kedudukan bahasa melayu yang makin terhakis.

Wanita Umno Jasin tidak melihat sejarah tokoh - tokoh sarjana melayu yang berjuang memertabatkn bahasa ibunda. Laporan Razak 1965 dibuat untuk pertahankan bahasa melayu setelah penjajah meyisirkannya. Kemudian diwujudkan Laporan Penyemak Rahman Talib tahun 1960 untuk memperkukuhkan lagi. Tahun 1961 kerajaan bentuk akta pelajaran dan kemuncaknya 1970 lahirlah UKM yang menobatkan bahasa melayu sebagai bahasa utama.

Pada tahun lalu juga lebih 200 NGO melayu berseminar di Johor mendesak kerajaan kembalikan sistem pembelajaran mate dan sain dalam bahasa melayu. Justeru usul yang dibawa oleh wanita Umno Jasin ini amat mengecewakan orang - orang melayu khususnya para guru terbabit yang agak tertekan dengan sistem tersebut.

sumber : Ustaz Kamarudin Sidek

Jumaat, 24 Oktober 2008

Tahniah Untuk YB Zulkifli Nordin Diatas Keberanian Anda - Malaysiakini

Wajarlah bagi saya untuk tabik kat YB Zul diatas keberanian beliau membela agama Islam didalam sidang parlimen yang disiarkan secara ringkas di dalam Berita di TV3.

Sesiapa pun yang mendengar ucapan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Bahru, Zulkifli Noordin di Parlimen semasa perbahasan di Dewan Rakyat semalam gerenti teruja. Dengan lantang Zul membelasah golongan yang disifatkannya mempersenda-sendakan Islam, tak kira daripada barisan pemerintah mahu pun kawan-kawannya dari Pakatan Rakyat.

Dengan lantang juga Zul membangkitkan tindakan sesetengah pihak yang menghantar memorandum memperlahankan laungan azan dan memprotes tulisan jawi. Tahniah sekali lagi untuk beliau..

sumber :
Depa Kata

Akhbar Utusan Malaysia Elok Di Tukar Kepada Akhbar Hiburan - Malaysiakini

Boikot sahaja akhbar Utusan Malaysia. Saya lebih rela membaca akhbar tersebut di warung makan ataupun di internet daripada membazirkan wang untuk membelinya. Saya akui memang sudah lama saya tidak membeli akhbar yang penuh dengan ilmu putar alam.

Gaya penulisan dan olahan berita yang paling teruk saya baca setakat ini. Penuh dengan ayat-ayat mengampu dan membodek sehingga hendak keluar segala isi perut saya apabila membacanya.

Walaupun sudah bertapak di Malaysia puluhan tahun, akhbar Utusan Malaysia sanggup menjadi akhbar pencacai serta penjilat no. 'wahid' kepada pemimpin UMNO dan BN daripada membentangkan isu yang telus dalam negara. Corak berita yang begitu berat sebelah sehingga menyebabkan saya naik meluat membaca segala intipati yang terdapat didalam akhbar tersebut.

Maklumat yang dibawa jelas menunjukkan kepincangan pihak pengurusan Utusan Malaysia dimana mereka lebih mementingkan kuantiti daripada kualiti. Yang berkualiti hanyalah kisah-kisah artis di dalam dan luar negara. Isu-isu yang berkaitan artis mereka sanggup mengupas sehingga ke lubang cacing. Jika beginilah gayanya, eloklah akhbar Utusan Malaysia ditukar menjadi akhbar Hiburan Malaysia kerana isu artis yang dibawa adalah lebih tepat daripada kisah-kisah benar yang membabitkan masyarakat di Malaysia...

Oleh itu, wajarlah untuk kita semua memboikot akhbar ini daripada membelinya. Biar mereka rasa kesannya akibat suka menyiarkan maklumat-maklumat palsu serta memanaskan lagi isu perkauman yang begitu sensitif dikalangan rakyat di Malaysia....oleh itu marilah 'BOIKOT UTUSAN MALAYSIA'...!!!

Ali Rustam Mengharap Agar Di Beri Peluang - Malaysiakini

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berharap beliau diberi peluang untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO dalam pemilihan parti pada Mac depan.

Sehubungan itu, beliau yang menerima 13 pencalonan setakat ini menegaskan sekali lagi bahawa beliau tidak akan berundur.

Ini kerana beliau yakin akan mendapat lebih sokongan dan pencalonan baru apabila persidangan perwakilan UMNO bahagian bersambung esok di seluruh negara.

Naib Presiden UMNO itu memerlukan 26 lagi pencalonan daripada 126 UMNO bahagian yang akan bersidang bagi melayakkannya bertanding jawatan tersebut.

"Saya memang berharap apabila mesyuarat bahagian bersambung esok, saya diberi peluang untuk mencukupkan kuota kelayakan 39 pencalonan,'' katanya ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Ketua Menteri Melaka di sini hari ini.

Turut hadir, Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Khalil Yaakob dan isteri, Toh Puan Zurina Kassim; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi; dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Hassan Malik.

Mengenai kenyataan sesetengah pihak bahawa beliau kurang berpengalaman dalam pentadbiran, Mohd. Ali menegaskan beliau mempunyai rekod perkhidmatan yang cemerlang dalam parti dan kerajaan.

''Walaupun tidak pernah menjadi menteri tetapi saya pernah menjadi Timbalan Menteri Pengangkutan dan Timbalan Menteri Kesihatan,'' katanya.

Menurut beliau, jawatan timbalan menteri dalam dua buah kementerian itu pernah disandangnya sebelum dilantik sebagai Ketua Menteri Melaka.

''Sebagai timbalan menteri dahulu, saya memberi banyak sumbangan kepada Kabinet, kerajaan dan UMNO dan saya harap perwakilan menilai rekod perkhidmatan saya ini,'' katanya.

silembiks : Buang 'karen' je pilih Ali Rustam.....sekali lagi saya menyeru agar jangan sesekali mencalonkan beliau....beliau antara Ketua Menteri yang gagal dari segi aspek pengurusan dalam negeri. Jika dia menang sebagai Timb. Presiden UMNO, parah Malaysia dibuatnya. Sudahlah cakap tak pandai tetapi masih lagi bernafsu besar...

Susah Nak Cari Pemimpin UMNO Yang Berterus Terang - Malaysiakini

Pencalonan untuk Ketua Pemuda UMNO nampaknya hanya tinggal 3 persaingan selepas Datuk Zahidi Zainul Abidin menarik diri.

Beliau menarik balik hasratnya untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO dengan alasan perkembangan terbaru pencalonan tidak berpihak kepadanya.

Tahniah saya ucapkan kepada beliau kerana berani berterus terang. Sikap sebegini seharusnya menjadi contoh kepada mana-mana calon UMNO yang bertanding terutama Ali Rustam, Mat Taib dan Khir Toyo. Mereka bertiga ini sepatutnya insaf dan bukannya merayu seperti pengemis untuk mendapatkan undi dari UMNO bahagian. Mereka inilah antara yang bakal menjadi perosak kepada Negara pada masa akan datang jika dilantik.

Mereka bertiga tidak pernah berterus terang sebaliknya lebih suka berdalih bahawa dan berkeyakinan mendapat undi pada setiap bahagian. Dengan ini saya pun ingin 'merayu' kepada mereka bertiga agar menarik diri sahaja daripada bertanding. Untuk Ali Rustam, sekarang ni musim hujan di Melaka, eloklah kamu perhatikan kawasan-kawasan yang bakal dinaiki air. Sudah terbukti yang kamu tidak akan mendapat kelayakan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO...Urus Negeri Melaka pun bermasalah masih lagi menanam cita-cita hendak mentadbir Malaysia....pirahhhhhhhhh

Sejarah Berulang Kg Barisan Nasional Tasik Utara 1974 - Kg Baru Plentong Tengah 2008 - Malaysiakini

PUTAR KEBELAKANG-Pada September 1974 lebih kurang satu bulan sesudah Barisan Nasional mendapat kemenangan besar maka Kampung Barisan Nasional di Tasik Utara pun diruntuhkan. Ini berlaku dalam bulan puasa. Ramai di tangkap. Para peneroka bandar ( ketika itu hanya dipanggil setinggan dan penduduk rumah haram ), mahasiswa dari Universiti Malaya dan Universiti Singapura telah juga di tangkap. Saya di tahan reman satu minggu. Berpuasa di penjara Air Molek.

MAJU KE HADAPAN - Pada bulan Oktober 2008-Kg. Baru Plentong Tengah di robohkan. Ini berlaku sesudah hari raya. Penangkapan berlaku. Seramai 27 peneroka bandar telah di tahan. Kali ini Akta Keselamatan Dalam Negeri/ISA telah di gunakan.

Hampir 35 tahun kes Tasik Utara masih TIDAK dapat diselesaikan. Pada tahun 1997 saya ada melawat Tasik Utara-kawasan tempur anak-anak muda, setinggan dan mahasiswa. Kawasan ini telah menjadi padang golf dan sebahagian menjadi tempat stesen radio dan sebahagian menjadi kawasan perumahan mewah.

Dimana perginya penduduk asal Tasik Utara? Ketika saya menulis ini mereka masih lagi tinggal di RUMAH PANJANG. Tiga puluh lima tahun tidak dapat diselesaikan. Hairan. Jangan Hairan. Ini hakikat dasar perumahan gerombolan United Malays National Organisation.

Perumahan masih dilihat sebagai satu masalah yang tidak selesai-selesai. Sebenarnya bukan susah untuk menyelesaikan hal perumahan warga negara. Banyak negara dalam dunia ini, yang warganya lebih ramai dari kita telah dapat menyelesaikan agenda perumahan untuk warga mereka.

Singapura 40 tahun dahulu penuh dengan peneroka bandar. Hari ini semua warga Singapura telah mendapat tempat tinggal. Apa telah dilakukan ialah-kerajaan sendiri menjadi pemaju perumahan. Singapore Housing Development Board (HDB) telah membeli tanah-tanah dan mendirikan rumah-rumah untuk disewa. HDB menjadi tuan rumah yang terbesar-pemilik dan pemungut sewa rumah.

Pengalaman Singapura ini bukan unik dan asing. Di Belanda, di United Kingdom dan di banyak negara-negara Eropah syarikat yang dimiliki kerajaan telah menjadi pembina dan pemilik rumah-rumah. Malah di Belanda hampir setengah dari warga adalah penyewa rumah-rumah yang dimiliki kerajaan.

Kalau di United Kingdom - dalam pusat kota London itu sendiri kebanyakan rumah- rumah adalah milik majlis tempatan. Majlis tempatan bertanggung jawab mendirikan rumah-rumah dan menyewakan rumah-rumah ini untuk kediaman warga di kawasan majlis bandaran. Sebagai contoh-Majlis Perbandaran Petaling Jaya akan membangunkan kawasan-kawasan perumahan di wilayah Petaling Jaya. Sesiapa yang menduduki wilayah PJ akan dapat menyewa rumah-rumah ini dari MPPJ.

Dengan dasar - RUMAH UNTUK YANG TIDAK BERUMAH - masalah perumahan dapat diselesaikan. Tanggung jawab kerajaan yang dilantik ialah untuk merumahkan warga dan bukan mencari keuntungan dengan menyusahkan rakyat dengan tangkapan kalau mereka tidak berumah.

Dasar Rumah Untuk Yang Tidak Berumah adalah satu dasar kebajikan. Ini tidak dijalankan oleh Barisan Nasional. Semenjak di zaman kerajaan Perikatan hingga ke hari ini, Barisan Nasional - parti yang memerintah - telah tidak meletakkan kebajikan ramai sebagai pedoman induk. Kebajikan ramai bukan dasar Barisan Nasional. Dasar gerombolan ini ialah keuntungan untuk pemaju.

Dasar perumahan Barisan Nasional bukan untuk kebajikan rakyat tetapi untuk membantu syarikat pemaju perumahan. Tanah-tanah yang telah di teroka rakyat semenjak belum wujud Malaya/Malaysia lagi kini di rampas. Kes yang amat jelas berlaku di Kg Berembang. Penduduk-penduduk telah tinggal di sini lebih dari 40 tahun. Mereka adalah peneroka asal kawasan ini.

Lihat apa yang terjadi. Gerombolan United Malays National Organisation telah bersekongkol dengan pemaju untuk merampas dan menghalau penduduk kampong Berembang. Kes seperti ini bukan satu yang baru. Kalau tahun 1974 dahulu berlaku di Tasik Utara, hingga ke hari ini ianya terus menerus berlaku- di Berembang, di Chu Badak, di Kampung Pasir. Ini hanyalah nama-nama kampung yang dirobohkan yang kita ketahui kerana di sekitar Kuala Lumpur. Bagaimana di Ipoh,di Pulau Pinang, di Seremban dan sebagainya yang jauh dari radar mata kepala para aktivis dan Ngo. Berapa banyak agaknya?

Barisan Nasional dan gerombolan United Malays National Organisation TIDAK memiliki dasar perumahan yang tepat. Dasar yang di ajukan bertujuan untuk memperkaya kaum pemodal dan kaum pemaju. Lihat apa yang terjadi dengan rumah flet di Jalan Pekeliling. Kawasan perumahan rakyat ini di ambil kembali kerana ada towkay besar yang inginkan tapak perumahan ini.

Cara rompakan ini cukup senang: Seorang Towkay telah 'kowtim' dengan seorang gedebe gerombolan United Malays National Organisation. Mereka membuat apa yang mereka panggil 'joint-venture'. Towkay mengeluarkan wang. Gedebe Melayu tidak ada modal kecuali air liur basinya. Lalu tuan punya air liur basi ini akan jumpa menteri itu dan menteri ini.

Mungkin saham di janjikan. Mungkin kondo akan di janjikan. Mungkin betina akan di janjikan. Duit jangan kiralaaa...semua masyuuk. Si menteri akan mendapat habuan. Untuk meluluskan perampasan tanah ini si Menteri pula akan mengatakan bahawa sebahagian dari duit 'soru' ini akan dimasukkan kepada dana parti gerombolan United Malays National Organisation.

Jika tidak yakin mondus operandi yang saya tulis ini sila perhatikan dengan rapi siapa di belakang syarikat-syarikat yang merompak harta rakyat ini. Pasti ada nama towkay Cina dan mesti ada nama Melayu. Pasti ada nama Datuk atau Tan Sri. Dan yang lebih afdal lagi kalau ada nama pengarah syarikat yang bermula dengan Haji. ( Jangan lupa bagaimana Tabung Haji telah bersama-sama campur tangan untuk merompak tanah rakyat di Pusing Ipoh? Rompakan ini dilawan rakyat kerana bahaya radio active? Lupa? Jangan jadi Melayu mudah lupa tetapi jadilah Melayu yang perkasa.)

Lihat pula berapa banyak projek perumahan swasta yang TERBENGKALAI. Dimana-mana kita akan ternampak rumah-rumah yang tidak siap. Berapa ramai rakyat yang telah ditipu. Berapa banyak orang ramai yang terhutang. Warga yang tertipu ini buat laporan polis-sampai kiamat pun tidak ada siasatan diambil. Kerana apa ? Kerana ada kerjasama pemaju dengan pihak polis dan gerombolan United Malays National Organisation.

Akhirnya kerajaan terpaksa datang menyelamatkan projek perumahan terbengkalai. Ini satu kerja yang bodoh. Kenapa dari awal lagi rancangan perumahan ini tidak dijalankan oleh kerajaan sendiri. Kerajaan seharusnya menjadi pemaju, pemilik dan tuan memberi sewa.

Masalah perumahan dalam negara ini akan terus berlanjutan selagi Barisan Nasional tidak digantikan. Justeru, Pakatan Rakyat perlu bersedia dengan DASAR PERUMAHAN RAKYAT yang jelas. Dasar buat/jual/beli rumah untuk buat untung wajib di tinggalkan. Membuat rumah adalah untuk kebajikan bukan untuk mengaut untung.

Kalau Pakatan Rakyat menentang ISA kerana ini hak asasi maka RUMAH juga adalah HAK ASASI. SATU KELUARGA SATU RUMAH WAJIB DIJADIKAN DASAR. Tinggal dengan selesa wajib di jadikan dasar. Bukan hidup berasak-asak seperti di Pantai Dalam. Ini bukan hidup selesa. Itu samalah seperti hidup dalam kandang kerbau. Kerbau sendiri pun akan marah kalau kandang terlalu kecil.

Kerajaan Pakatan Rakyat yang akan ditubuhkan tidak lama nanti wajib mendirikan syarikat pemaju perumahan. Cara pengurusan dan pembangunan rumah-rumah DBKL yang hidup segan mati tak mahu ini wajib dihentikan. Ini amat senang untuk dilakukan kerana tanah adalah milik kerajaan. Kerajaan ialah orang ramai. Ertinya tanah adalah milik kita semua. Maka di atas tanah kita dirikan rumah untuk kita semua.

Pasti ada yang akan berhujah bahawa kerajaan TIDAK ADA MODAL. Sesiapa yang berani berkata demikian wajib kena penampar. Biasanya mamat-mamat yang berhujah demikian adalah mereka yang memiliki kepentingan untuk membuat duit menjual rumah. Atau mereka adalah barua pemaju dan pemodal syarikat perumahan. Mereka ini adalah tukang cari kontrak.

Untuk mereka ini hanya satu jawapan : Kenapa beli kapal selam bukankah baik membuat rumah untuk rakyat? Kenapa naik ke angkasa bukankah lebih baik buat rumah di bumi. Kenapa beli kapal terbang Sukhoi bukan kah lebih baik buat rumah untuk rakyat. Kenapa beli Eruocopter bukan kah lebih baik buat rumah untuk orang ramai. Berbilion-bilion duit ini adalah duit rakyat.

Duit rakyat ini lebih baik untuk mendirikan rumah dari membeli intan berlian untuk Rosmah Mansor. Duit ini lebih baik membuat rumah untuk rakyat dari dijadikan duit komisen untuk Razak Baginda yang akan bercuti makan angin di Paris.

Sumber : Hishamudin Rais - tukartiub.blogspot.com

Tahniah Untuk Skuad Bola Sepak Malaysia - Malaysiakini

Tahniah saya ucapkan kepada skuad Bola Sepak Malaysia kerana berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir kejuaraan bola sepak Pestabola Merdeka selepas membelasah Myanmar 4-0 malam tadi.

Bagi saya, walaupun kejohanan Pestabola Merdeka banyak mendapat reaksi -ve tetapi sebagai rakyat Malaysia saya tetap menyokong. Cuma saya rasa terkilan kerana kejohanan kali ini hanya menampilkan pasukan-pasukan kerdil dan tidak seperti kejohanan sebelum ini. Vietnam yang dikatakan bakal mencabar kewibawaan skuad Negara cuma menghantar pemain bawah 23 tahun. Bagi saya, kejohanan Pestabola Merdeka yang merupakan kejohanan terulung di Malaysia semakin hilang magisnya.

Jika dahulu kita dapat saksikan bintang2 dari Korea Selatan, Iraq, Arab Saudi serta jaguh terkuat dari Asia Tenggara iaitu Thailand dan Singapura di dalam kejohanan ini tetapi kini tidak lagi. Bagi saya FAM perlu pandang serius akan masalah ini. Jika hanya sekadar menjemput pasukan yang lemah datang bertanding bagi tujuan memperbaiki ranking dunia skuad bola sepak negara adalah satu kerja yang sia-sia kerana ia masih belum membuktikan yang skuad Bola sepak negara berada diatas landasan yang terbaik untuk bertanding diperingkat antarabangsa. Selain itu juga, penyertaan kejohanan di laur negara perlu dilaksanakan dengan kerap bagi membiasakan pemain Malaysia bermain ditempat lawan. Saya tidak mahu Skuad Malaysia hanya layak digelar jaguh kampung.

Untuk itu, saya mengharapkan pada kejohanan akan datang pihak FAM dapat menjemput pasukan lawan yang lebih berkaliber bagi memberikan persaingan yang lebih menarik di dalam kejohanan pestabola merdeka. Semoga usaha mereka untuk membangunkan mutu bola sepak negara dan menjadikan Malaysia sebagai pasukan yang digeruni seperti suatu ketika dahulu membuahkan hasil...