Selasa, 18 November 2008

Wanita UMNO Yang Semakin Retak - Malaysiakini


Masalah dalaman pergerakan Wanita UMNO Malaysia boleh saya katakan umpama retak menanti belah. Rata-rata penyokong setia UMNO pasti marah apabila membaca kenyataan ini. Najib awal-awal lagi sudah mengumumkan bahawa beliau tidak akan mencampuri urusan 'mak-mak datin'.

Di dalam artikel yang lepas saya ada mengatakan bahawa mesti ada sesuatu perkara yang Rafidah sembunyikan bahkan semasa sidang media pun masing2 sendiri dapat menilai tatkala melihat wajah shahrizat yang begitu kelat bahkan senyumannya juga jelas dibuat-buat.

Isu peralihan kuasa di dalam wanita UMNO dari kaca mata saya mengambarkan bahawa detik berakhirnya karier politik salah seorang daripada mereka bertiga. Tapi dalam isu ini saya dapat lihat tekanan lebih kepada Shahrizat dimana Rafidah tetap dengan keputusannya bahkan isu ini sudah diputuskan didalam mesyuarat walaupun beberapa negeri membantah selepas itu. Kamilia juga tetap mempertahankan sokongan daripada UMNO Wanita Bahagian yang telah memberikan undi sehinggakan beliau berjaya melepasi kuota untuk merebut jawatan Naib Ketua. Persoalannya, andaikata Wanita UMNO bersetuju dengan pelan peralihan tersebut maka pemangku ketuanya sudah tentu Shahrizat tetapi siapa pula naibnya dan bagaimana pula nasib kamilia. Takkan ke melopong beliau nanti jika yang naik sebagai Naib ketua nanti orang lain....

Bagi saya, wanita UMNO ini tak ubah seperti mesin yang hanya tunggu suis di'ON'kan. Jika mereka semua sudah sedia maklum bahawa peralihan kuasa akan dilakukan pada bulan Jun 2009, kenapa masih lagi mahu dipertandingkan jawatan Ketua dan Naib Ketua. Bukankah itu 'menjerat diri' namanya.

Inilah permainan politik wanita UMNO..Setiap kali pemilihan pastinya bangkit pelbagai isu....Saya suka dengan pendekatan yang diambil oleh Ketua Wanita UMNO Johor, Datuk Halimah Sadique dimana beliau mencadangkan agar ketiga-tiga makcik ini bersemuka untuk menyelesaikan kemelut yang semakin rumit...

p/s : ada 3 kemungkinan yang saya boleh nyatakan disini :-

a. Rafidah - merancang melepaskan jawatan sebagai Ketua Wanita UMNO Malaysia pada bulan Jun 2009. Pemilihan UMNO pula pada Mac 2009. Najib diangkat jadi presiden dan juga bakal PM. Beliau akan membentuk kabinet terbaru Malaysia selepas itu dan jika Rafidah masih lagi menjadi Ketua Wanita kemungkinan satu jawatan dari menteri kabinet kemungkinan menjadi milik beliau tambahan beliau masih lagi sebagai salah seorang MP. Mungkin ini salah satu impian yang Rafidah mahukan sebelum beliau mengundurkan diri dari arena politik tanah air.

b. Shahrizat - The Giant Killer yang tewas kepada Puteri Reformasi pada PRU 12. Kekalahan yang tidak disangka mengakibatkan populariti beliau semakin jatuh. Umumnya semua mengetahui bahawa Shahrizat layak untuk merebut jawatan Ketua dan Naib Ketua wanita. Tetapi ketegasan Rafidah dengan pelan peralihan kuasanya pada Jun 2009 dan Kamilia yang tetap ingin bertanding mengakibatkan Shahrizat semakin kesempitan. Silap-silap haribulan dia menjadi mangsa politik wanita UMNO


c. Kamilia - Berjaya melepasi kelayakan bertanding untuk merebut jawatan Naib Ketua. Bertegas hendak bertanding jawatan Naib dan tidak setuju dengan pelan peralihan kuasa yang dicanang Rafidah kerana ia mendatangkan masalah. Ketegasan inilah mengakibatkan Shahrizat kian tersepit...seperkara lagi, jika shahrizat dipilih sebagai pemangku Ketua Wanita jadi jawatan pemangku Naib Ketua pula milik siapa, adakah milik Kamilia ?? Itupun jika ada rezeki, jika tidak beliau juga bakal menjadi mangsa pelan peralihan kuasa Jun 2009 yang dicadang oleh Rafidah..

Tiada ulasan: