Sabtu, 3 Januari 2009

WAN FARID KATA JANGAN SALAHKAN KERAJAAN PASAL HARGA BARANG NAIK..- Malaysiakini

Kesan kenaikan harga minyak yang naik secara mendadak pada Jun 2008 sedikit sebanyak telah menjejaskan kehidupan manusia yang berpendapat sederhana dan rendah. Krisis kenaikan harga minyak mengakibatkan berlakunya kenaikan harga barang secara mendadak. Ini sedikit sebanyak telah memberikan kesan yang berpanjangan kepada pengguna terutama bagi mereka yang mempunyai pendapatan rendah.

Dalam situasi sebegini, kerajaan terlalu terburu-buru dalam membuat keputusan menaikkan harga minyak. Sebagai sebuah parti yang kononnya berpengalaman dan memerintah lebih daripada 50 tahun sepatutnya masalah ini sudah dikaji terlebih dahulu. Malangnya akibat keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa maka rakyat yang menjadi mangsa. Jadi persoalannya, siapa yang harus dipersalahkan...?? Kerajaan? rakyat? pembekal atau peniaga ???

Biasanya jadi begini :-

-Kerajaan - naikkan harga minyak dan kesannya harga barang naik, pastu turun balik tanpa membuat kajian terlebih dahulu dan kurang membuat pemantauan bagi memastikan harga barang kepada harga yang asal
-Pembekal - kononnya kos pengangkutan dan lain2 yang bertambah..
-Peniaga - terpaksa menjual harga mahal kerana mendapatkan bekalan dengan harga yang tinggi dari pembekal
-Pembeli - menjadi mangsa bagi ketiga2 diatas

Kalau Wan Farid yang juga calon yang akan bertanding di Kuala Terengganu dalam PRK Kecil berkata jangan salahkan kerajaan harga barang naik jadi bagi kami sebagai pengguna harus menyalahkan siapa ??? Adakah kerajaan terlalu maksum dan tidak perlu ditegur ?? cuma kami sebagai rakyat yang berpendapatan rendah ini memohon agar kerajaan berusaha berusaha bersungguh2 menangani masalah ini..Jangan asyik dengan statement bodoh setiap kali persoalan diajukan wartawan....

Begitu juga kepada pihak pembekal dan peniaga, jangan cuba mengambil kesempatan diatas apa yang berlaku..Wujudkan rasa simpati kepada golongan yang miskin yang adakalanya hidup kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang...Jika sikap tamak tidak menguasai diri dan pemimpin yang ada jenis bertolak ansur dan prihatin pastinya masalah ini tidak akan berlaku...Tapi agak2nya bolehkah Malaysia melahirkan pemimpin sebegini terutama dari Barisan Nasional....Bagi saya, lu fikirlah sendiri !!

Tiada ulasan: