Selasa, 18 November 2008

Apa Faedah Rakyat Perolehi Jika Harga Minyak Turun ?? - Malaysiakini

Bosan juga hendak bercerita berkenaan isu minyak. Di Malaysia, penurunan harga minyak merupakan satu kejaiban. Almaklumlah sepanjang BN memerintah belum pernah sekalipun harga minyak turun, tetapi kali ini ia berlaku. Itupun gara-gara takut kehilangan sokongan dari masyarakat di Malaysia.

Cerita disebalik penurunan harga minyak yang kini sudah masuk kali ke 5 adakalanya memberikan kebosanan kepada saya dimana kerajaan berasa bangga dengan penurunan harga minyak tersebut. Tetapi terfikirkah mereka akan masalah yang kian terhimpit dan sering bermain difikiran masyarakat ??

Isu harga barang yang naik semakin membimbangkan. Jika kerajaan tidak menaikkan harga minyak terlalu mendadak pada bulan Jun lepas kemungkinan besar masalah ini tidak akan timbul. Saya menyambut baik hasrat kerajaan menurunkan harga minyak tetapi dalam masa yang sama kerajaan perlu memikirkan strategi selanjutnya bagi memastikan harga barang dapat diturunkan. Jika sekadar menyelar dan memboikot tindakan peniaga tanpa membuat pemantauan saya rasa usaha ini tidak akan berjaya dan boleh dianggap sia-sia. Sebagai kerajaan yang sudah memerintah lebih daripada 50 tahun sepatutnya kerajaan lebih peka terhadap segala permasalahan yang ditanggung masyarakat di Malaysia. Tetapi akibat 'kebodohan' melampau mereka inilah mengakibatkan perkara sebegini berlaku.

Kerajaan Barisan Nasional yang ada sekrang tidak ubah seperti penagih dadah yang hanya tahu mencari penyakit dan tiada usaha mencari jalan penyelesaian. Jika beginilah cara mereka memerintah, turunlah harga minyak sehingga RM 1.00 seliter harga barang tetap tidak akan turun....

Tiada ulasan: