Jumaat, 21 November 2008

Satu Lagi Projek 'KERA'jaan Barisan Nasional Melaka, Jeti RM 3 Juta Runtuh - Malaysiakini


Beginilah cara Kerajaan Barisan Nasional Melaka melaksanakan kerja. Entah mana silapnya jeti yang bernilai RM 3 juta runtuh akibat dipukul ombak ketika air pasang besar melanda beberap hari lalu.

Keadaan itu juga mengakibatkan harapan 50 nelayan hancur lebur yang mahu kerja pembinaan pembinaan itu siap mengikut jadual.

Kejadian ini berpunca daripada kesilapan pemaju yang gagal melaksanakan pembinaan mengikut spesifikasiyang ditetapkan, hingga menyebabkan jeti yang dibina diatas tanah mendap tidak kukuh lalu runtuh apabila dipukul ombak.

Persoalannya, kenapa pihak pemaju tidak melakukan kajian yang lebih terperinci sebelum melaksanakan sesuatu kerja dan adakah pemaju yang dipilih merupakan pemaju yang ber'level' 'cokia' ataupun jenis tangkap muat ataupun yang lebih penting siapa yang memilih pihak pemaju ini untuk projek jeti tersebut..??

Jika amalan ini berterusan alamatnya jeti Serkam ini bakal menerima nasib yang serupa sepertimana dialami projek pembinaan makmal komputer di sekolah yang kerap runtuh sebelum ini. Ini baru runtuh, takut dimasa akan datang jeti ini pula bakal meragut nyawa manusia kelak.....Harap ada tindakan yang segera dilakukan tambahan Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) juga ada kaitan dengan projek ini...

Tiada ulasan: