Ahad, 7 September 2008

Kenapa Tiada Dakwaan Di buat ke Atas Rafidah dan Samy Vellu - Malaysiakini


Menurut Akhbar Utusan Malaysia yang bertarikh 5 September 2008, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Negeri Sembilan kawasan Lenggeng, Mustafa Salim akan didakwa atas tuduhan rasuah di Mahkamah Sesyen, Seremban pagi esok.

Beliau yang kita ketahui disyaki menerima suapan RM2,000 daripada seorang kontraktor di sebuah restoran di Mantin, kira-kira pukul 5 petang.

Ini baru kes yang membabitkan Adun Lenggeng yang hanya berjawatan sebagai seorang Ajk UMNO Bahagian Seremban. Tetapi bagaimana pula dengan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa, Rafidah Aziz bersama dengan bekas Menteri Kerja Raya, Samy Vellu. Kes penyamun dua orang ini lagi besar jika hendak dibangdingkan dengan kes Adun Lenggeng. Bukan saya nak membela beliau, bagi saya yang salah tetap salah tetapi kenapa mangkuk 2 orang ni tidak disiasat sebaliknya dibiarkan hidup dengan bersenang lenang.

Kes pertama - Rafidah Aziz, nama yang tidak asing lagi di Malaysia, mengutip kekayaan dengan hanya menjadi taukeh AP. Kes beliau bukan sahaja dibongkarkan oleh Ezam suatu ketika dahulu tetapi juga dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir. Bukti sudah nyata tetapi kenapa kes ini tidak dijalankan. Teringat kes Tuan Guru Nik Aziz yang dikatakan ada orang hendak memberi suapan kepada beliau. Tup-tup bila dengar kes ini BPR terus bergegas jumpa TGNA untuk membuat laporan diatas kes tersebut walhal kes tersebut dah lama berlalu.

Kes ke 2 - Samy Vellu yang dipencenkan sebagai menteri kabinet selepas tewas mengejut di Sungai Siput dalam PRU 12. Kekalahan tersebut merupakan hadiah sempena sambutan Hari Jadi beliau. Cuma disini saya ingin mengembalikan memori indah Samy Vellu semasa menjadi menteri, masih ingatkah kalian tentang isu keretakan MRR2 di Kepong ??? Kos baik pulihnya sahaja sudah mencecah RM 70 juta. Bukannya sikit jumlah tersebut, campur pulak ngan kos pembinaan saja sudah mencecah ke angka RM 300 juta lebih. Makin banyakla wang rakyat hancur lebur digunakan untuk projek ini yang sememangnya ada berlakunya penyelewengan (dah berapa juta agaknya si Vellu ni 'meradak' duit rakyat).

Tapi tiada kes yang diambil. Mereka ni sekarang ni semakin bebas dan hidup dengan penuh harmoni tanpa memikirkan keuntungan yang mereka kaut semasa mereka menjadi menteri. Mungkin mereka bakal mendapat 'ganjaran' yang setimpal apabila Malaysia mengalami perubahan kerajaan seperti yang didakwa oleh DSAI...Sebenarnya banyak lagi kes rasuah yang melibatkan pimpinan dari Barisan Nasional, jadi kita tunggu sama-sama apa yang bakal berlaku selepas ini...

Tiada ulasan: