Khamis, 11 September 2008

Adakah Malaysia Sebuah Negara Yang Aman ?? - Malaysiakini


Adakah Malaysia sebuah negara yang aman ?? isu ini sentiasa menjadi persoalan didalam kotak pemikiran saya dari masa ke semasa. Kenapa ?? tidakkah kalian semua perasan bahawa saban hari di Malaysia terdapat bermacam-macam kes jenayah yang berlaku. Dari kes ragut, samun, rogol bahkan sampai ke satu tahap membunuh sudah menjadi suatu perkara yang wajib berlaku pada setiap hari di Negara kita.


Jadi apa yang dilihat inilah salah merupakan salah satu kesan negatif apabila pendatang asing mula membanjiri Malaysia. Tak salah jika mencari peluang pekerjaan tetapi rata-rata di dalam akhbar yang memaparkan kes jenayah ini banyak melibatkan warga asing dan ini sedikit sebanyak telah mengugat keamanan di Malaysia. Lihat sahaja berita 2 hari lepas seorang budak dibelasah oleh sekumpulan lelaki Negro dan kejadian tersebut berlaku ketika umat Islam sedang berbuka puasa.

Di Melaka tak kurang juga isu yang membabitkan pendatang asing terutama di tapak stesen Bas lama berdekatan dengan Plaza Hang Tuah ditengah-tengah bandar Melaka. Rata-rata kawasan itu sekarang sudah dimonopoli oleh pandatang asing dan akibat kebanjiran mereka dikawasan tersebut menyebabkan orang-orang di Melaka menggelarkan kawasan tersebut sebagai 'Kota Jakarta'.

Cuma harapan saya agar krisis ini dapat diselesaikan dengan kadar yang segera. Saya akui tidak semua pendatang asing itu jahat tetapi disebabkan 'faktor dalaman' mengakibatkan kehadiran pendatang asing ke Malaysia ini tidak dapat dibendung..Masing-masing fikirlah sendiri kesannya pada masa akan datang....

silembiks : Inginkan negara yang aman..semakin bimbang dengan keadaan jenayah sekarang..Moga Allah sentiasa melindungi hambanya....

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keselamatan adalah satu isu yang penting.

Ingin highlight pos saudara di laman berita kita di http://mylivingwall.com dan paut kembali pembaca ke blog saudara.

All the best!

mylivingwall.com

si lembik's berkata...

artikel dalam ini bebas diambil untuk dimasukkan dalam mana2 web @ blog..salam perjuangan