Jumaat, 12 September 2008

Jam Malaysia berdetik Perlahan-lahan ke 16 September! - Malaysiakini

Dihantar dari ruangan komen.....-silembiks

Tick, Tock! Tick, Tock! Tick Tock!

Sementara tu alatganti tambahan dan batteri masih belum mencukupi, jika berhenti. Ada yang cuba percepatkan masanya 15 minit, ada yang nak 30 minit. Tak ada sesiapa pun yang mengerakan ia ke belakang. Hairannya aku? Kebanyakan cuma memerhati jam atas meja dan masanya. Sesetengah cuma memastikan jam tu masih senantiasa bergerak. Sesetengah cuma merenung jam dan tidak pasti ia masih bergerak atau berhenti.

Sesetengah bercadang jam tu tak boleh diharap. Kena ganti dengan jam lain ataupun bawa masuk jam lama. Sekurang-kurangnya jam lama tak tunjuk tarikh dan bulannya.

Ada juga orang bercadang untuk menambahkan jam-jam untuk menentukan masa itu betul. Ada orang bercadang untuk menutup muka jam dengan pelindung matahari supaya cuma kita dapat melihatnya.

Sesetengah bercadang menukarkan angka-angka pada jam supaya tidak semua dapat membaca masanya. Sesetengah bercadang mengeluarkan jarum panjang saat daripada jam. Selepas tu mungkin ada juga yang akan bercadang mengeluarkan jarum panjang minit juga.

Akhir-akhirnya ada orang bercadang, "Mengapa tidak keluarkan jam pendek juga dan tinggalkan cuma tarikh dan bulan untuk dipaparkan.

"Masa itu Emas? Adakah Manusia menentukan Masa dan Takdir?

http://patek1472.wordpress.com

Tiada ulasan: