Isnin, 15 September 2008

Pekerja Kilang Infineon Berpiket Kerana Tidak Berpuas Hati Dengan Majikan - Malaysiakini

Syukran kepada Ustaz Khairul kerana dapat merakamkan isu tadi. Saya salah seorang yang berada di dalam kilang terbabit. Hendak mengambil gambar tapi melihat situasi tidak mengizinkan jadi saya membatalkan hasrat saya. Kepada Ustaz Khairul terima kasih atas artikel ini. Kepada Bro Sofi, saya terpaksa copy artikel ini...

Saya bersama-sama dengan YB Sim Tong Him, Ahli Parlimen Kota Melaka mendengar keluhan dan masalah yang dihadapi oleh Pekerja-pekerja Infineon yang berpiket di kilang tersebut hari ini.

Saya kesal dengan kegagalan pihak syarikat Infineon yang tidak dapat memberi maklumat yang jelas tentang isu ini sehingga berlakunya kejadian piket pada hari ini.

Apa yang berlaku pada pagi ini menunjukkan bahawa berlakunya 'miss communication' antara pekerja yang terlibat, kesatuan sekerja dengan pihak pengurusan syarikat.

Berdasarkan maklumat daripada beberapa pekerja yag terlibat adalah jelas pihak pengurusan infineon mengamalkan sikap double standard , ini kerana saya difahamkan terdapat yang pekerja yang bersetuju dan memohon untuk mendapatkan tawaran VSS tetapi tidak ditunaikan sebaliknya pekerja yang tidak memohon VSS pula yang dipilih untuk skim ini iaitu mereka diberi 2 pilihan iaitu skim persaraan keluarga dan satu lagi skim bayaran bonus selama 12 bulan.

Saya mengharapkan pihak syarikat dan pekerja terbabit serta kesatuan sekerja syarikat tersebut dapat menyelesaikan isu ini dengan baik dan adil demi kebajikan pekerja terbabit.

Sepatutnya pihak syarikat memaklumkan perkara terlebih dahulu serta berunding dengan pihak terbabit sebelum sesuatu tindakan di ambil keatas mereka.

PAS akan sentiasa komited untuk menuntut keadilan dan hak-hak pekerja dan ini adalah sebahagian daripada apa yang kita sedang perjuangkan iaitu kebajikan rakyat.

InsyAllah apa yang berlaku pada hari ini akan kita pantau dari masa ke semasa bagi bersama sama memperjuangkan hak-hak rakyat lebih-lebih lagi isu yang melibatkan kepentingan pekerja.

Saya juga mengharapkan kerajaan negeri dapat menangani isu ini kerana hari ini pihak exco atau wakil kerajaan negeri tiada bersama-sama mendengar keluhan dan masalah pekerja terbabit.

Khirul Che Salleh
Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Negeri Melaka

silembiks : Dalam situasi tadi saya difahamkan semua staf keluar dan tidak menjalankan mesin lebih 4-5 jam...kerugian dalam tempoh tu hanya pihak majikan saja yang tahu..yang pasti mesin tersebut hanya dijalankan oleh pekerja kontrak (bukan staf Infineon). Memang kecoh tapi xdelah sampai nak baling batu...Paling kuat pun mereka bersorak.....

Tiada ulasan: