Selasa, 16 September 2008

Ada Tarikh Lain Jika 916 Tidak Berjaya - Malaysiakini


Tengah malam tadi ketika dok sibuk bikin kerja, salah seorang sahabat dapat SMS yang memberitahu bahawa Anwar sudah berjaya mengumpulkan jumlah MP yang akan melompat ke Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan Baru di Malaysia.

Bagi saya, jika plan asal 916 tidak berjaya insya-Allah ada tarikh lain. Sempat juga call Bro. Shamsul (AMK Malaysia), katanya perkembangan positif cuma tunggu pengumuman dari DSAI esoknya (hari ini).

Bagi bro.Sofi pula, dia dah bagi garis panduan terlebih dahulu berikutan langkah yang akan diambil untuk meneruskan kemaraan PR :-

1) Mendapat kepastian bahawa sekurang-kurangnya 30 ahli parlimen berhijrah masuk PR
2) Mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri bagi membincangkan proses peralihan kuasa dengan aman, licin dan teratur.
3) Mengadap Seri Padukan Baginda Yang Dipertuan Agong menyembahkan situasi sebenar selepas PR mendapat majoriti sokongan ahli-ahli parlimen.

4) Perdana Menteri meletakkan jawatan.
5) Mendapat perkenan Tuanku Seri Padukan Baginda Yang Dipertuan Agong untuk membentuk kerajaan.

Bagi saya, kita tunggu sahajalah seterusnya, Seperti yang saya ada ungkapkan tadi, tak dapat 916 ada lagi tarikh lain yang past yang pasti dalam tempoh yang terdekat, angin perubahan politik akan melanda di Malaysia...

Tiada ulasan: