Sabtu, 20 September 2008

Mana Janji Pak Lah Mahu Turunkan Harga Minyak - Malaysiakini

1.Harga minyak sewajarnya diturunkan oleh kerajaan bagi meringankan beban rakyat.

2.Harga minyak semasa telah berada dibawah paras USD92. Ketika harga minyak dunia USD135, rakyat terpaksa membayar RM2.70 bagi setiap seliter minyak. Sekarang ini bila harga minyak telah turun lebih dari 35% kenapa kerajaan masih mengekalkan harga pada RM2.55 . Sepatutnya harga semasa minyak dikala ini adalah pada RM2.05 dan bukannya RM2.55 sen seliter.

3.Sebab itu pandangan yang menyatakan bahawa rakyat sedang memberi subsidi kepada kerajaan ada kebenarannya.

4.Alasan terbaru kerajaan bahawa penurunan harga minyak tidak boleh dibuat tergesa-gesa disebabkan oleh kelemahan nilai ringgit berbanding dolar Amerika. Kerajaan juga harus ingat bahawa bukan semua dagangan berasaskan USD. Begitu juga dengan kadar peratus kenaikan dolar adalah amat rendah berbanding dengan peratus penurunan harga minyak dunia. Apapun perkiraannya, harga minyak sepatutnya telah diturunkan.

5.Dalam masa yang sama kerajaan juga harus menilai kembali, kesan kenaikan harga barang bila kerajaan menaikkan minyak sehingga RM2.70 tempohari. Bila harga minyak diturunkan 15 sen, harga barang kekal tinggi.

6.Inflasi barangan dalam negara kita adalah dikira berasaskan CPI (Consumer Price Index - index Harga Pengguna) pada barang-barang tertentu sahaja terutamanya barangan kawalan.

7.Kalau dulu nasi lemak RM1.00 sebungkus, hari ini RM1.20, itu menunjukkan inflasi bagi barangan tersebut adalah 20%. Begitu juga dengan roti canai, dikala minyak RM1.92 sen seliter harga sekeping roti canai adalah RM0.70. Bila minyak meningkat RM2.70, sekeping roti canai berharga RM1.00, ini menunjukkan inflasi bagi setiap roti canai telah meningkat sebanyak 43%.

8.Bila harga minyak diturunkan 15 sen tiada sebarang tanda harga barangan turut diturunkan apatah lagi barang kawalan terutamanya dengan krisis makanan dunia.

9.Sebab itu kerajaan didesak menurunkan harga minyak, dalam masa yang sama mencari mekanisme terbaik bagi memulihkan harga barangan pengguna. Subsidi, pemantauan dan semua usaha ini perlu digerakkan sebelum rakyat terus menderita dengan kesan ini.

10.Walauapapun percaturan politik yang berlaku, rakyat tidak boleh dikesampingkan, rakyat adalah sebahagian dari kerajaan yang ada. Turunkan harga minyak sebelum BN diturunkan.

Sumber dari : Blog Adly Zahari

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yer ler bru perasan, minyak xturun2 lg.. aper ler pak lah nie.. plupe kot..

Unknown berkata...

jahaman betul paklala/UMNO. naik harga mendadak boleh berlaku sekelip mata tanpa sebarang kajian sehingga inflasi teruk.

ada otak ke orang macam ni? boleh jadi PM lagi... mampuslah negara.

si lembik's berkata...

dia main macam2 isu..pastu wat2 lupa pulak janji dia...he he he

si lembik's berkata...

rileks chong..bawa2 bertenang..jangan mara..nanti ke jual wooooo..:-)