Jumaat, 24 Oktober 2008

Tahniah Untuk Skuad Bola Sepak Malaysia - Malaysiakini

Tahniah saya ucapkan kepada skuad Bola Sepak Malaysia kerana berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir kejuaraan bola sepak Pestabola Merdeka selepas membelasah Myanmar 4-0 malam tadi.

Bagi saya, walaupun kejohanan Pestabola Merdeka banyak mendapat reaksi -ve tetapi sebagai rakyat Malaysia saya tetap menyokong. Cuma saya rasa terkilan kerana kejohanan kali ini hanya menampilkan pasukan-pasukan kerdil dan tidak seperti kejohanan sebelum ini. Vietnam yang dikatakan bakal mencabar kewibawaan skuad Negara cuma menghantar pemain bawah 23 tahun. Bagi saya, kejohanan Pestabola Merdeka yang merupakan kejohanan terulung di Malaysia semakin hilang magisnya.

Jika dahulu kita dapat saksikan bintang2 dari Korea Selatan, Iraq, Arab Saudi serta jaguh terkuat dari Asia Tenggara iaitu Thailand dan Singapura di dalam kejohanan ini tetapi kini tidak lagi. Bagi saya FAM perlu pandang serius akan masalah ini. Jika hanya sekadar menjemput pasukan yang lemah datang bertanding bagi tujuan memperbaiki ranking dunia skuad bola sepak negara adalah satu kerja yang sia-sia kerana ia masih belum membuktikan yang skuad Bola sepak negara berada diatas landasan yang terbaik untuk bertanding diperingkat antarabangsa. Selain itu juga, penyertaan kejohanan di laur negara perlu dilaksanakan dengan kerap bagi membiasakan pemain Malaysia bermain ditempat lawan. Saya tidak mahu Skuad Malaysia hanya layak digelar jaguh kampung.

Untuk itu, saya mengharapkan pada kejohanan akan datang pihak FAM dapat menjemput pasukan lawan yang lebih berkaliber bagi memberikan persaingan yang lebih menarik di dalam kejohanan pestabola merdeka. Semoga usaha mereka untuk membangunkan mutu bola sepak negara dan menjadikan Malaysia sebagai pasukan yang digeruni seperti suatu ketika dahulu membuahkan hasil...

Tiada ulasan: