Khamis, 25 September 2008

Tiada Makna Dengan Penurunan Harga minyak Sebanyak RM 0.10... - Malaysiakini


Pada posting yang lepas saya ada membuat ramalan yang harga minyak akan turun sebanyak RM 0.30 tetapi ramalan saya tidaklah setepat seperti ramalan Nujum Pak Belalang. Petang tadi saya menerima sms dengan menyatakan kerajaan lembik Pak Lah telah menurunkan harga minyak sebanyak RM 0.10 bermula jam 12.00 tengah malam ini.

Jutaan terima kasih saya ucapkan sangat-sangat kepada Pak Lah, kalau boleh pasni naik la tinggi lagi, baru kami semua dapat menikmati penurunan harga minyak. Tak kisahlah walaupun sedikit tapi yang penting harga minyak ada turun. Kepada pencacai BN dan UMNO sebaliknya tentu gembira dengan berita ini dan ia boleh dijadikan modal untuk membelasah rakan2 dari Pakatan Rakyat.

Bagi saya, penurunan kali ini tidak memberikan impak yang besar kepada pengguna dan ia juga bukan satu jaminan kepada peniaga untuk terus menurunkan harga barang dengan serta merta. Sepatutnya sebelum kenaikan harga minyak, kerajaan Pak Lah seharusnya memikirkan alternatif yang perlu diambil bukan terus menerus membuat keputusan mengumumkan kenaikan harga minyak dan kesannya beliau sendiri dapat melihatnya. Persoalan dari saya, kenapa sebelum ini Pak Lah tidak berusaha menurunkan harga minyak, kenapa baru sekarang ?? Jika lagi dulu Pak Lah melaksanakan kaedah sebegini saya yakin yang harga minyak petrol untuk seliter tentunya tidak akan mencecah lebih daripada RM 2.00..Tapi sekarang walaupun sudah 2 kali penurunan dibuat, harga minyak seliter masih dianggap mahal serta ia masih lagi memberikan bebanan kepada rakyat yang berstatus kehidupan sederhana...yang miskin ??? tak dapat saya nak ramalkan kesusahan mereka...

Harapan saya kepada Pak Lah ataupun Najib serta semua jemaah menteri, jangan jadi bodoh dengan membandingkan harga minyak dengan negara lain...kamu kena ingat yang rakyat Malaysia ini tinggal di Malaysia bukan tinggal di Brunei, Indonesia, Thailand atau sebaliknya. Jadi jangan guna teknik lapok untuk memperbodohkan rakyat...cukuplah kamu seorang sahaja yang BO***....!!.. Sepatutnya mereka ni sekali sekala kena bagi sekali bagaimana hidup susah, baru agaknya mereka dapat menhayati kesusahan yang dialami oleh rakyat....jadi, renung2kanlah sendiri..

Tiada ulasan: