Khamis, 4 September 2008

Pelan 16 September Sudah 90% Siap - Malaysiakini


Sumber dari Nuraflah..boleh diguna pakai untuk kita berfikir bersama..

Mengikut sumber yang rapat dengan Anwar Ibrahim, pelan 16 September sudahpun 90% siap dan hanya menunggu detik sesuai untuk diumumkan. Kononnya, jumlah ‘kuota’ yang diperlukan Anwar sudahpun melebihi daripada apa yang diperlukan.

Masalahnya kini, Anwar terpaksa menyelesaikan beberapa tuntutan yang dibuat oleh barisan ahli Parlimen yang ingin menyertai Pakatan Rakyat. Antara pertikaian yang masih belum dapat diselesaikan adalah seperti :

1) Kedudukan ahli parlimen yang melompat parti dalam kerajaan Pakatan Rakyat.

2) Urusan perpindahan dan pemilihan parti yang ingin disertai oleh ahli Parlimen yang keluar dari Barisan Nasional.

3) Pengagihan jawatan dalam kabinet Pakatan Rakyat.

4) Urusan untuk menentukan siapa dan parti manakah yang layak menerajui kerajaan negeri Sabah dan Sarawak.

5) Permintaan untuk mengadakan semula pilihanraya umum selepas Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan gagal mendapat kata sepakat.


Dalam pada itu, PAS pula menuntut kerusi Timbalan Perdana Menteri diserahkan kepada PAS dan tuntutan ini tidak dipersetujui oleh DAP, PKR dan parti dari Sabah kerana mereka juga berminat dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri.

DAP turut meminta PAS menggugurkan tuntutan mereka yang ingin menegakkan negara Islam dan mahukan konsep ‘Malaysia Malaysian’ dipraktikkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat. PAS pula tidak teragak-agak meninggalkan Pakatan Rakyat sekiranya Anwar menolak konsep Negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Biarpun beberapa pemimpin muda PAS dan DAP dapat berkompromi dalam isu negara Islam, tetapi isu ini masih lagi hebat dipertikaikan oleh beberapa pemimpin tertinggi dalam DAP. Keadaan ini telah menyulitkan lagi usaha Anwar untuk menstruktur kembali kerajaan yang bakal dipimpinnya.

Bagaimanapun, sumber yang sama turut memberitahu, Pakatan Rakyat sudah mampu membentuk kerajaan Pusat pada bila-bila masa jika semua perkara yang masih menjadi pertikaian dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat. Berkemungkinan besar tarikh 16 September akan dianjakkan ke satu tarikh baru kerana Anwar mahu memastikan terlebih dahulu semua pihak berpuas hati dengan pelan pentadbirannya.

Buat masa ini, Anwar masih belum yakin dengan sokongan yang ditunjukkan oleh ahli-ahli Parlimen yang berhasrat menyertai kerajaannya. Jumlah ahli parlimen yang diyakini akan menyokong kuat usahanya itu masih belum mencapai kuota yang selamat.

Bagaimanapun, sumber ini masih belum dapat ditentukan kesahihannya. Hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui kebenarannya. Kita nantikan sahaja apa yang akan terjadi dalam masa terdekat ini. Mudah-mudahan, tiada perkara buruk yang akan menimpa negara ini.

silembiks : ini adalah antara perkara yang saya risaukan...itu sebab saya tak pernah menulis secara detail berkenaan dengan isu ini...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Ramadhan..

Sempena bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini..sama2lah mendoakan yang terbaik untuk negara.

Ibnu Mohyeddin berkata...

saya nak doakan moga pemerintahan islam akan dapat ditegakkan dan pemerintahan yang zalim yang menolak alquran dan assunnah dihapuskan dari segenap muka bumi