Khamis, 4 September 2008

UMNO Yang Semakin Kelemasan..- Malaysiakini

Artikel ini saya copy dari blog Puan Nuraflah blog Puan Nuraflah. Mungkin para pembaca sekalian boleh mendalami dan memahami dengan lebih jelas berkenaan dengan isu perkauman yang dimainkan oleh UMNO. Nampak sangat mereka semakin kehilangan modal. Terlupa ke mereka yang MCA tu dari kaum Cina. Nampaknya mereka sengaja menyimbah petrol diapi yang sedang marak. Tak mustahillah jika kerajaan baru berjaya dibentuk pada 16 September, ini semua gara-gara kebodohon yang UMNO sendiri timbulkan..

"Kerana pulut santan terasa, kerana mulut badan binasa"

Perumpamaan itu sesuai ditujukan kepada Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang tergamak menggelar kaum Cina di negara ini sebagai 'pendatang yang menumpang'.

Kata-katanya itu telah membangkitkan kemarahan kaum Cina sehingga semua parti yang mewakili kaum tersebut samada dari dalam mahupun luar Barisan Nasional telah menggesa kerajaan pusat yang diterajui oleh UMNO mengambil tindakan yang sewajarnya ke beliau.

Keengganan Datuk Ahmad Ismail memohon maaf secara terbuka dan kenyataan Pak Lah yang seakan mahu melindungi Datuk Ahmad Ismail daripada dikenakan sebarang tindakan ternyata menambahkan lagi kemarahan kaum Cina di negara ini.

Malah, terdapat ura-ura yang menyebut Parti Gerakan sedang menimbang untuk meninggalkan Barisan Nasional jika UMNO terus memainkan sentimen perkauman.

Perlakuan segelintir pemimpin UMNO yang berterusan memainkan isu perkauman telah menyebabkan parti-parti yang mewakili kaum Cina dalam Barisan Nasional kian dipinggirkan oleh kaum Cina di negara ini. Perbuatan itu ternyata menguntungkan Pakatan Rakyat yang dilihat lebih memahami dan menghargai kedudukan kaum Cina di negara ini.

Perkembangan ini jelas membimbangkan UMNO kerana Pakatan Rakyat tentunya akan mengambil kesempatan ini untuk menumbangkan kerajaan pusat yang diterajui oleh UMNO.

Untuk meredakan ketegangan ini, DS Najib sebagai Timbalan Presiden UMNO dan BN telah memohon maaf secara terbuka hari ini. Beliau tidak menolak kemungkinan yang tindakan keras akan diambil kepada Datuk Ahmad Ismail atas kenyataannya sebelum ini.

Tentunya, parti-parti kaum Cina yang bergabung dalam Barisan Nasional sedang menunggu tindakan yang akan diambil oleh UMNO terhadap Datuk Ahmad Ismail. Tidak mustahil mereka akan meninggalkan BN dan menyertai Pakatan Rakyat jika tindakan yang diambil oleh UMNO tidak memuaskan hati mereka.

by Nur Aflah

Tiada ulasan: