Isnin, 11 Ogos 2008

Bila Anak Sendiri Di Anak Tirikan..

Sekali sekala pekena Teh O dengan bihun goreng sedap juga. Petang tadi ada seorang rakan mengeluh kerana kilang tempat yang beliau bekerja akan berpindah ke Senai. Mengikut keterangan rakan saya, beliau bekerja di Qimonda Malaysia Sdn.Bhd, Batu Berendam Melaka. Asalnya kilang tersebut merupakan salah satu deparment yang terletak di dalam Kilang Infineon tetapi la ni sudah menjadi kompeni persendirian.

Rakan saya yang pada mulanya tak kisah tetapi la ni dah mula bimbang coz kompeni tersebut memaklumkan akan berpindah ke Senai Johor pada bulan April 2008. Perkara ini bukan sahaja membingungkan beliau bahkan semua pekerja-pekerja di kilang tersebut terutama kepada mereka yang sudah berusia 30an serta sudah mempunyai keluarga serta rumah dan kereta yang sudah dibeli. Aduhai, sedih saya mendengarnya..dalam saat mereka menerima pelbagai 'hadiah' dari kepimpinan Barisan Nasional kini mereka menimpa pula malapetaka yang dibawa oleh majikan mereka. Reason utama saya kurang pasti cuma saya dimaklumkan bahawa pihak majikan untuk berpindah ke Senai ialah menjimatkan kos...

Kompeni nak berpindah memang tak dapat nak dihalang cuma saya memikirkan nasib pekerja yang hampir 2000 orang...bagaimana agaknya nasib mereka yang sudah berkeluarga, mempunyai hutang rumah, kereta dan sebagainya dan bagaimana pula jika mereka tidak mahu ke Senai...Memang benar, kepada mereka yang tidak pergi akan diberikan pampasan yang boleh dikatakan tinggi tetapi sebanyak mana duit pun kalau selalu digunakan pun habis juga..Saya juga dipahamkan ada juga rakan-rakan mereka yang ke Senai tetapi terpaksa hidup berulang alik ke Melaka pasal anak bini mereka masih di Melaka...

Mmmm lebih memelikkan pemikiran saya, takkan
kerajaan Negeri Melaka tak tahu akan masalah ini, apa usaha yang mereka akan lakukan bagi mengatasi masalah bakal-bakal pengangur ini..Untuk pengetahuan mereka semua ini rata-rata sudah berusia antara 30-40 tahun. Tentunya sedikit sebanyak ia memberi kesukaran kepada mereka mendapatkan kerja tambahan faktor usia selalu mengagalkan peluang mereka mendapatkan pekerjaan.

Harap
kerajaan Negeri Melaka cubalah ambil jalan penyelesaian...yang bakal diberhentikan bukan seorang dua, ramai wooo....lebih seribu lebih bakal hilang pekerjaan..jangan dok sibukkan sangat dengan isu pelancongan kamu tu, bantula rakyat-rakyat jelata yang sememangnya memerlukan bantuan....Melaka tak layak di gelar Negeri Maju 2010 jika masalah sebegini gagal diselesaikan oleh KERAjaan BN Melaka..Mana kamu wahai Ali Rustam ???

Tiada ulasan: