Sabtu, 16 Ogos 2008

OH Budak UiTM


Hebat sungguh mereka berdemo dalam mempertahankan hak orang Melayu. Nampaknya demotrasi pelajar yang berlaku semasa zaman DSAI berulang kembali. Tahniah budak-budak UiTM. Tapi disini bukan saya hendak mempertikaikan kenyataan MB Selangor, Tan Sri Khalid tambahan pula dia hanya mencadangkan bukan sudah dilaksanakan, lainlah macam Pak Lah tiba-tiba maklum naik harga minyak. Hah, tang ni memang patut di buat demontrasi !!

Persoalannya,kenapa isu kemasukan pelajar bukan Melayu ke MRSM tidak pula dipertikaikan dan kenapa takde dibuat demontrasi. Adakah ia tidak mencabul keistimewaan hak orang Melayu ataupun MRSM ni hanya sebuah maktab dan tidak memerlukan pembelaan berbanding dengan UiTM yang bertaraf universiti. Cerita ini sedikitpun tidak diungkit oleh media kerajaan malah mereka sibuk dengan memutarkan isu-isu yang antara Tan Sri Khalid bersama budak UiTM. Naib Canselor, UiTM Ibrahim Abu Shah saban hari mencurah minyak kepada para pelajar untuk menyemarakkan api yang sememangnya semakin marak. MPP mereka pula sama saje, jenis spesis yang berfikir tak guna akal. Elok letak jawatan sajer.!!

Malang sungguh pelajar UiTM yang menjadi boneka untuk politik murahan UMNO. Banyak perkara yang pihak kamu perlu selesaikan terutama kes-kes maksiat yang semakin berleluasa membabitkan student UiTM. Perkara ini seolah-olah melambangkan ketidakcerdikan student sekarang. Kepada student UiTM, mana yang penting Ketuanan Melayu atau Islam ??

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..

teruk sangatke pelajar uitm ? berapa peratus terlibat dalam maksiat? jgn hanya tau menulis tanpa fakta jelas..universiti lain x de ke kes2 mcmtu..

seronok menulis apatah lagi mengutuk..tapi silap2 jadi dosa yg x tertanggung..jgn lambangkan ketidak cerdikan ada pada org lain.


tq..

si lembik's berkata...

saya menulis sekadar pandangan dan maklumat dari akhbar yang saya rasa selalu menjadi bahan bacaan saudara...saya bukan hendak mengutuk perihal budak UiTM tetapi mereka seoalah2 menjadi bahan politik yang direncanakan oleh NC mereka...

harap berfikirla, berkenaan dengn isu maksiat, xdapat saya nafikan bahawa bukan pelajar Uitm saja yang terlibat bahkan perlajar di IPTA lain pun ada...dalam akhbar Metro saban hari mengeluarkan berita yang berkisar masalah yang melanda student2 di IPTA @ IPTS...cuma yang menjadi persoalan dari saya, kenapa tiada tindakan diambil atau memenag pengurusan mengambil sikap tutup mata saje ker ??

saya ramai kenalan dan senior belajar di Uitm....mereka terkejut dengan cara student disana....xsuma cuma segelintir..tulisan ini pun bukan menfokuskan sepenuhnya.....

jika ada kekurangan dari saya, saya pohon kemaafan, cuma jangan sembunyikan perkara yang sepatutnya kita ketengahkan....Allah kurniakan akal untuk berfikir jadi berfikirla sebgai seorang manusia yang normal.:-)

Tanpa Nama berkata...

kita juga berdosa kalau maksiat dibiarkan berlaku tanpa tegahan/kawalan....kalau menegur dikatakan mengutuk ingatlah bala Allah menimpa semua orang.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..

satu soalan..kalau student demo disebabkan menentang dasar2 kerajaan adakah student tu di gelar boneka pembangkang?

dan..kalau student tu demo menentang pembangkang..adakah student tu boneka kerajaan?

mana satu yg saudara pilih?

saudara tau apa perbezaan mrsm dan universiti??
boleh jelaskan..

bagi sy..apa yg pelajar uitm lakukan itu ada baiknya...yg menjadi kesilapan ialah dipolitikan..

saudara juga tidak pernah menjadi pelajar uitm..fakta saudara dari akhbar, senior serta kawan saudara..apakah cukup utk menghukum dan mengambarkan Uitm banyaknya kes2 maksiat??
dimana saudara belajar..cukup tinggikah ilmu..? sepatutnya saudara dtg sendiri ke uitm...lihat ngan mata sendiri..sejauh mana benar tekaan saudara..

apa sumbangan saudara pada islam..inikah cara saudara memberikan sumbangan..gaya bahasa saudara mencemuh bukan menasihati..gambaran dangkalnya ilmu saudara..ingat tulisan saudara bukan terhenti disini..akhirat jua akhirnya...

Tq...