Sabtu, 9 Ogos 2008

Apalah Nasib Kamu Pernu dan Umbai..

Sekali sekala layan isu tempatan best jugak. Semua orang tahu yang Melaka ni negeri yang kaya dengan bahan sejarah dan secara automatiknya ramai pelancong yang hadir. Tak percaya ?? jemputlah datang ke Melaka. Tempat yang menjadi tumpuan pelancong, macam biasalah kalau bukan Bandar Hilir.

Untung jadi
Bandar Hilir, dia dipandang, disanjung, dijaga dan dibelai dengan sempurna oleh Kerajaan Negeri Melaka lebih-lebih lagi si ketua mereka, Pak Ali Rustam. Macam-macam kemajuan yang dibikin, selepas gerai orang Melayu dirobohkan dengan memberikan 'beban terlampau' kepada mereka, mereka juga telah meng'upgrade' Padang Pahlawan dan yang terkini dah ada pulak Menara Tamingsari yang boleh berputar macam gasing. Itula untung jadi Bandar Hilir, tetapi malangnya jika menjadi Pernu dan Umbai, mereka mendapat layanan yang boleh diungkapkan sebagai langit ngan bumi.

Rasanya semua orang tahu yang kedua-dua tempat ini popular dengan keenakan makanan ikan bakar, tetapi kalau tempat makan jer diberi keperihatinan sebaliknya jalanraya di dua kawasan tersebut seperti dilanda bom atom..apa pula ceritanya...Dimana keperihatinan
wakil rakyat yang diundi oleh penduduk umno di dun berkenaan..dah kena sindrom tidur Pak Lah atau dah pergi makan angin..Takkan satu 'komplen' pun tak de...Jangan asyik sibukkan merasmi program sana sini..Taulah sekarang pemilihan UMNO dah dekat tapi kebajikan rakyat janganlah diabaikan juga.

Saya antara pengguna utama laluan dari Umbai ke Melaka....bila menyusuri kampung Umbai dan Pernu tak dapat hendak saya katakan....Entah berapa kali toyor motorsikal saya bocor akibat lubang yang ditampal dengan tidak sempurna..Rem motor tak payah la nak kata..Saya akui memang ada yang sependapat dengan saya dan yang tak sependapat tu terpulangla..mungkin dia diantara orang-orang yang mendapat subsidi tayar dan rem motorsikal.

Harapan saya minta YB di Dun berkenaan tolongla ambil berat masalah ini. Lubang yang digali dan ditampal dengan tidak sempurna bukan sekadar mengakibatkan tayar saje bocor bahkan boleh mengundang kepada kecelakaan yang lebih dari itu. Harap dapatlah ambil tindakan. Saya sebagai rakyat hanya mampu mengeluh...jadi sendiri pikirla..

p/s : Gambar jalan Umbai Pernu akan saya paparkan esok di dalam blog ini sebagai tatapan umum....lebih hebat dari Litar formula one di Sepang serta memberikan cabaran kepada mat-mat rempat yang suka merempit

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kawasan parit raja dalam parlimen sri gading pun teruk jugak. Tampal tu sudah bagus. Ada tempat tak tampal langsung.

si lembik's berkata...

tampal tapi ia mmemberikan kemudaratan kepada pengguna pun sama juga dengan tak tampal...bukankah ia merbahaya kepada pengguna..kalau sekadar rosak atau bocor bole lagi dimaafkan tapi bagaimana pula dengan nyawa ?? keselamtan bole terancam...ramai penunggang motorsikal terpaksa membawa moto sampai ke tengah jalan semata2 hendak mengelakkan jalan yang ditampal dengan tidak sempurna

si lembik's berkata...

kalau dalam parlimen sri gading elokla jumpa si aziz tu...dia kan pandai cakap..abis KERAjaan Pak lAh dibodeknya dalam debat mahfuz dengan dia..:-)

Brader Burger berkata...

sanagt lah betolnya..gua sebagai orang umbai tersangatlah hangin dgn keadaan jalan yg sgt horror dari teluk mas ke pekan umbai...good post